Film: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

In het leven op aarde zijn de dingen niet altijd wat ze lijken. Zo dacht de mens bijvoorbeeld altijd de intelligentste diersoort op aarde te zijn, in plaats van de derde in rang. En ene Arthur Dent werd op een donderdagmorgen wakker, denkend dat hij die avond gewoon weer in hetzelfde bed zou kruipen, terwijl zowel zijn bed als alles eromheen er dan niet meer zouden zijn. Die ochtend begint het verhaal van the Hitchhiker's Guide to the Galaxy.

Die donderdagmorgen bemerkt Arthur een behoorlijke hoeveelheid herrie rondom zijn huis. Aangezien hij niet zo lang geleden uit de Britse hoofdstad naar het platteland is verhuisd voor de rust, is dat geen prettige situatie. Als hij eens gaat kijken waar de herrie vandaan komt, blijkt een batterij bulldozers de oorzaak van het lawaai te zijn. Volgens de voorman komen ze zijn huis afbreken. En alsof dat nog niet genoeg is, komt zijn vriend Ford Prefect langs met de boodschap dat de aarde nog maar een paar minuten te gaan heeft. Niet je favoriete start van de dag...

Arthur Dent

Ford heeft namelijk gelijk. Net als Arthurs huis, moet de aarde plaatsmaken voor een snelweg. Geen kleintje, zoals op het Britse platteland, maar een hyperspace supersnelweg. Voor Arthur en zijn buitenaardse vriend Ford reden genoeg om de aarde te verlaten en aan een avontuurlijke lift-tocht te beginnen, met de Hitchhiker's Guide to the Galaxy op zak.

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy stamt uit 1978. In dat jaar werd het verhaal als hoorspel uitgezonden op BBC Radio 4. Deze serie was zo succesvol, dat het script is omgevormd naar een boek met die titel, dat later het eerste boek in een 'trilogie van vijf delen' zou worden. Naast een boek is er ook een TV-serie, een computerspel, een toneelspel en een serie stripboeken verschenen van het verhaal over de lifters en hun omvangrijke gids die zo groot is dat als je 'm in boekvorm zou willen meenemen, je enkele flatgebouwen met je mee moet slepen om al het papier te kunnen herbergen.

Douglas Adams, geestelijk vader van het geheel, overleed in 2001. Hij heeft zelf het grootste deel van het filmscript geschreven, en is jaren bezig geweest het verhaal te laten verfilmen. Fans van Adams herdenken jaarlijks zijn overlijden en nalatenschap door op 25 mei, Towel Day, de gehele dag een handdoek mee te dragen. Zoals ook in de film duidelijk wordt, is een handdoek een belangrijke accessoire voor iedere lifter.

Ford Prefect, Arthur Dent en Zaphod Beeblebrox

Kenners van de Guide zal het ongetwijfeld opvallen dat er tussen de diverse versies altijd verschillen zijn in de exacte verhaallijnen. Zo is het hoorspel anders dan het boek, het boek anders dan het toneelstuk, en zijn ook in de film personen, verhaallijnen en gebeurtenissen te vinden die niet eerder in de Hitchhiker's Guide to the Galaxy voorkwamen. Dat is echter helemaal geen probleem. Het belangrijkste van de Guide is niet zozeer het verhaal. De personages, karakteristieke humor en zogenaamde wijsheden en diepere betekenissen zijn wat de Guide de Guide maakt.

Het verhaal van Arthur Dent die met Ford Prefect de ruimte ingaat en op deze tocht langs diverse planeten komt is natuurlijk nog wel de hoofdlijn, inclusief de verklaring voor het antwoord op het Leven, het Universum en Alles. De kijker leert hoe belangrijk het is een handdoek bij je te hebben, maakt kennis met Marvin de Paranoid Android en ontdekt de zin van ons aardse bestaan, in een film die voor niet-kenners behoorlijk maf, maar zeer zeker wel leuk overkomt. Ook zonder kennis van het boek of het hoorspel kun je je prima vermaken met de grappen over dolfijnen, bloempotten, poëzie en muizen.

Een blik op een wel heel bijzondere fabriek

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy is echter wel een Hollywoodfilm, met mooie beelden, een special effectje hier en daar, en natuurlijk is de kans om er een romantisch subplot in te stoppen met beide handen aangegrepen. Laat je daar echter niet door tegenhouden als je altijd al nieuwsgierig was naar dat vage gedoe over het getal 42.

Kijkwijzer: Première: 4 augustus 2005Waardering:
Officiële site: Hitchhiker's Guide to the Galaxy.
Alleen op FOK! kun je nu een GRATIS image van deze film downloaden op je mobiele telefoon. Voor de screensaver, klik hier, en voor de wallpaper, klik hier.