DVD: Sjakie en de Chocoladefabriek

Het verhaal moge duidelijk zijn. Sjakie is een tof kind, maar helaas zijn zijn ouders niet al te rijk. Hij woont samen met zijn ouders en opa's en oma's in een krakkemikkig huisje, vlakbij de chocoladefabrieken van Willie Wonka. Ach, zolang er maar elke avond een pan verse koolsoep op tafel staat, heb je weinig reden tot klagen. Dan raakt zijn vader echter ook nog eens zijn baan kwijt bij de tandpastafabriek. Sjakie kijkt naar buiten, naar de chocoladefabriek. Wat zou hij graag weten wat daarbinnen gebeurt...

De poorten van dit gebouw zijn echter al jaren hermetisch gesloten. Alleen wagens vol overheerlijke chocolade in alle soorten en maten komen eruit, maar wie ze maakt? Niemand die het weet. Totdat er vijf gouden toegangskaarten verstopt worden in repen chocola. De vinders mogen op bezoek komen in de fabriek en één van hen krijgt zelfs een speciale prijs. Sjakie vindt ook zo'n ticket, totaal onverwachts en samen met zijn Opa leert hij Willie Wonka en de geheimen van de fabriek kennen.

Zoals ook al duidelijk werd bij het verschijnen van de bioscoopversie, is dit niet zomaar een remake van de versie uit 1971. Nee, de liedjes gezongen door de Oempa Loempa's (bij het onvrijwillige vertrekken van vier van de vijf kinderen) zijn behoorlijk opgefrist, maar ook heeft regisseur Tim Burton zich helemaal uitgeleefd. Alleen de intro is een kille animatie, verder is vrijwel alles echt decor. Zo'n beetje alle belangrijke elementen uit het beroemde kinderboek komen terug in de film, zonder daarbij af te doen aan de magie. De herinnering aan deze magie en moraal leeft bij menig volwassene nog in het hoofd. Zo beeldde ik me vroeger altijd de achteringang van de Peijenburg koekfabrieken in Geldrop als ware het de ingang van Willie Wonka's fabrieken in.

Enfin, Johnny Depp die zijn inspiratie haalde uit Michael Jackson? Ach, misschien, maar Willie Wonka blijkt wel meer diepgang te hebben. Perfect neergezet door Depp en dat haal je niet uit een Jackson-imitatie. Feit is dat Wonka eigenlijk helemaal niet houdt van kinderen, vanwege zijn eigen moeilijke jeugd, waarin hij niet mocht snoepen van zijn vader. Die is namelijk een tandarts en wordt gespeeld door Christopher Lee. Hij geeft een heerlijke extra glans aan de film, als die er al niet was door het kleurgebruik en de sarcastische, volstrekt identieke Oempa's. De film heeft hierdoor echter wel iets duisters over zich en met een hoop subtiele zwarte humor weet de film volwassenen ook te boeien. Zie ook de overduidelijke verwijzing naar de Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey.

Op deze single disc versie ontbreken helaas de echte extra's. Wel aanwezig zijn uiteraard de talen Engels, Nederlands en Vlaams en de noodzakelijke ondertitels. Zoals altijd is het aan te raden om de Engelstalige versie te kijken, vanwege de moeilijk te vertalen woordgrappen, maar ook door de toch ietwat kinderachtige nasynchronisatie. Waarom dat altijd gepaard moet gaan met piepstemmetjes is mij een raadsel, kinderen zijn niet gek. Zoals ook chocola veel smaken kent, zitten er ook veel kanten aan deze film. Deze zal zijn weg naar de schoen of kerstboom zeker vinden en daarmee doen Sint en Kerstman stiekem vooral zichzelf een plezier.

Label: Warner Bros Releasedatum: 16 november 2005 Kijkwijzer:
Waardering: Forum: Charlie and the Chocolate factory #2