DVD: The Offspring - Complete Music Video Collection

The OffspringDe Complete Music Video Collection van The Offspring is een aantal weken na het al eerder op FOK! gereviewde verzamelalbum Greatest Hits uitgebracht. Het is een showcase geworden van alle video's die de band heeft uitgebracht tot en met de nieuwe single Can't Repeat. Alle hits zijn in PCM Stereo of Dolby Digital 5.1 te bewonderen. De tracklist is gelijk aan de tracklist van het verzamelalbum. Daarnaast zijn ook nog The Meaning Of Life, I Choose en het lekkere nummer She's Got Issues als muziekvideo opgenomen.

Het is een genot voor het oor en het oog om alle video's van heel vroeger en minder vroeger weer terug te zien: de rauwe beelden van Come Out and Play (Keep'em Separated) en Self Esteem, de vrolijke video's van Pretty Fly (For A White Guy), Why Don't You Get A Job en Original Prankster, het flitsende Want You Bad en de mooie animaties in She's Got Issues: ze staan er allemaal op. Bij alle video's is optioneel commentaar van de bandleden te horen. Echt veel zinnige info hoef je echter niet te verwachten, al is het geouwehoer soms nog wel grappig.

Op de dvd zijn ook flink wat extra's opgenomen. Zo is er een liveset van meer dan een half uur met elf nummers uit de Americana-periode te zien en te beluisteren. Het is een mooi gezicht om de heren op het podium aan het werk te zien. Een aantal verrassende elementen zorgen er verder voor dat deze set de moeite van het kijken waard is.

Verder zijn er nog twee muziekvideo's in PCM Stereo als extra opgenomen. Dit zijn de nummers Cool To Hate (van Ixnay On The Hombre) en Da Hui (van Splinter). Van het laatste nummer is er tevens een "Making of..." te zien met Noodles in de hoofdrol. Een van de leukere extra's is een interview dat Dexter heeft met Guy Cohen, de jonge acteur die de hoofdrol heeft in de clip Pretty Fly (For A White Guy). Samen praten ze over de audities voor en de opnames van de clip. Ook de huidige en toekomstige werkzaamheden van Cohen komen aan bod: niet extreem boeiend, wel erg grappig. De dvd zou tot slot niet compleet zijn zonder een discografie, deze is dan - zij het wat summier - ook op het schijfje terug te vinden. Verder kun je nog wat storyboards bekijken.

De Complete Music Video Collection is een mooie samenvatting van wat The Offspring tot nu toe op audiovisueel vlak heeft gepresteerd. Verwacht geen spectaculaire, onbekende of nog-niet-eerder-uitgebrachte dingen, maar zie het als een interactief CV van The Offspring tot aan nu. Het is erg leuk om de evolutie van de band - in combinatie met een ongetwijfeld steeds groter wordend budget - in de video's terug te zien. De toevoeging van een liveset en de andere extra's zorgen er voor dat deze dvd een object is dat zeker niet in de collectie van een Offspring-liefhebber mag ontbreken.

The Offspring op het FOK!forum: The Offspring > Deel 14

Label: Columbia, CMV Releasedatum: 19 juli 2005 Waardering: