Boek: Kevin Canty - Winslow Verliefd

Het boek beschrijft het relaas van een eenzame dichter, Richard Winslow, die verslaafd is aan alcohol. Als dichter heeft hij altijd beroemd willen worden maar door omstandigheden heeft hij maar vier dichtbundels uitgegeven. Ondanks dat wordt hij na jaren van werkloosheid gevraagd een semester te doceren op de universiteit in Montana. Het is niet de beste oplossing om deze baan aan te nemen, maar het geld kunnen ze goed gebruiken. Samen met zijn vrouw reist hij af naar Montana, waar zij hem na een paar dagen alleen laat. Hierdoor beseft hij dat zijn huwelijk weer is gestrand en vind zich zelf een dikke mislukkeling. Hij herinnert zich zijn huwelijken, de miskraam van zijn eerste vrouw en denkt er over na wanneer het mis ging met hem. Richard ziet de dood keer op keer in ogen, maar hij overleeft.
Dan ontmoet hij Erika, een van zijn studentes, ze is een ziek en intelligent meisje en bijzonder confronterend in alle opzichten. Meer als normaal is Richard in haar geïnteresseerd. Erika is de helft jonger dan Richard, toch krijgen ze een bijzondere relatie. Samen vertrekken ze tijdens een vakantie in maart met zijn auto zomaar ergens naar toe. Na de dood in ogen gekeken te hebben krijgt hij hierdoor weer geloof in hoop en liefde. Samen hebben ze een moment van ultiem geluk. Een veel te kort moment. De vakantie zal hun leven voor altijd veranderen.

Kevin Canty is opgegroeid met literatuur, na een cursus creative writing aan de Universiteit van Montana is hij daar zelf gaan doceren. Hij publiceerde stukken voor verschillende tijdschriften. In 1994 schreef hij zijn debuut, een verhalenbundel, Een vreemde in deze wereld. Hierna volgende een aantal romans, In het diepe en Twintig graden vorst, en de verhalenbundel Honeymoon. Hij doceert nog steeds op de universiteit van Montana.

Kevin Canty hanteert een aparte schrijfstijl. Ik zat meteen vanaf het begin van het boek in de personages. Je leert Richard en Erika door en door kennen en valt binnen in de chaos van hun levens. Hij weet toch tot het einde de spanning vast te houden. Het boek draait veel over geluk, hoop en liefde en ik verwachte een einde als in een romannetje, maar het einde was verre van dat. Het is een gemakkelijk te lezen boek, zonder dat er clichés gebruikt worden. Door het boek te lezen steek je zelfs iets op over schrijven, en hoe gedichten geschreven dienen te worden. Een aanrader, een lekker boek om te ontspannen, spannend en niet te luchtig.

Uitgever: De Harmonie ISBN: 90 6169 744 1 Pagina's: 270