Boek: Leila - Gedwongen huwelijk

Leila heeft geen achternaam. Haar verhaal is anoniem, maar het is naar je mag aannemen het verhaal van duizenden jonge Marokkaanse vrouwen. Duizenden vrouwen die alleen maar kunnen dromen van de vrijheid die ze om zich heen zien in hun westerse thuisland. Duizenden vrouwen die leven alsof de eenentwintigste eeuw nog lang op zich zal laten wachten. Duizenden vrouwen die zwijgen omdat ze de eer van hun familie niet willen aantasten uit angst alles kwijt te raken.

Een van die vrouwen doet in dit boek wél haar mond open en wat ze vertelt is ronduit schokkend. Haar hele levensgeschiedenis komt voorbij. Vanaf haar vroegste jeugd is ze een gevangene. Ze leeft om haar vader en talrijke broers te bedienen. Is ze ongehoorzaam, dan krijgt ze een genadeloos pak slaag.

Hoe ouder Leila wordt, hoe minder vrijheid ze krijgt. Ze mag niet spelen met leeftijdsgenootjes en ze wordt tijdenlang opgesloten in haar eigen huis. Naar school gaan is haar enige ontsnappingsmogelijkheid; daar kan ze zichzelf zijn, vrij zijn. Ook spijbelt ze regelmatig om tijdens schooltijd dingen te kunnen doen die ze leuk vindt.

Leila's maagdelijkheid is heilig voor haar familie. Die moet koste wat kost bewaakt worden. Als je met een man praat die geen familie van je is, ben je een hoer. Als je een sigaret rookt, ben je een hoer. En geen enkele Marokkaanse man wil een hoer trouwen.

Net als alle jonge vrouwen, droomt Leila van een huwelijk uit liefde. Ze gelooft niet dat haar ouders het haar aan zouden doen om haar uit te huwelijken. Ze vergist zich daarin echter schromelijk. Op een dag komt er een 'gast' uit Marokko. Die gast moet Leila's echtgenoot worden. Hij is vijftien jaar ouder dan zij en vooral uit op een verblijfsvergunning. Er is geen ontkomen aan...

Leila's verhaal heeft mij niet bepaald een rooskleuriger beeld gegeven van de Marokkaanse gemeenschap (en dat beeld was al niet zo rooskleurig...). Leila's ouders zijn niet fanatiek religieus en ze hebben op hun manier het beste voor met hun dochter. Hoeveel van zulke ouders zijn er die hun dochters gruwelen aandoen als die in dit boek staan beschreven? Als je Leila mag geloven, is haar verhaal representatief voor een zeer grote groep Marokkaanse vrouwen, maar durven de meesten niet te spreken over dit onderwerp.

Waarom weigeren deze vrouwen niet gewoon? Waarom komen ze niet in opstand? Waarom horen we hun stem niet? Het heeft alles te maken met hun opvoeding in een cultuur die met recht achterlijk genoemd kan worden. De familie-eer is alles. Die is meer waard dan de relatie met welk familielid dan ook, zelfs die met je eigen kinderen. Beschaam je de familie-eer, dan sta je er alleen voor. De banden worden verbroken en je bent voor altijd een slecht mens of een hoer.

Gedwongen huwelijk is prettig geschreven. Leila is bij het schrijven van haar verhaal geholpen door een Franse journaliste. Het is een soort documentaire geworden. Ik ben zelf wel erg benieuwd hoe Leila ertoe gekomen is om haar verhaal te vertellen, maar dat vertelt het boek jammer genoeg niet. In elk geval is haar geschiedenis de moeite van het lezen meer dan waard. Ze gunt ons een blik in een wereld die normaal verborgen blijft achter de voordeuren van galerijflats in buitenwijken. Ze gunt ons ook een blik in de gedachtewereld van deze families. Ondanks alle ellende houdt Leila van haar ouders. Soms vind ik persoonlijk dat ze iets te veel begrip toont voor het gedrag van haar ouders en familie, maar ergens is dat ook wel begrijpelijk.

Ik hoop dat dit boek iets kan betekenen voor vrouwen als Leila. Ik hoop met haar dat er een dag komt dat haar geschiedenis 'oude geschiedenis' zal zijn...

Uitgever: The House of Books ISBN: 90 443 1294 4 Pagina's: 288