CD: 100 Zinderende Zomerhits

Vier CD's telt het doosje maar liefst, met 25 nummers op ieder schijfje. Dat maakt samen de beloofde 100 nummers, maar of het allemaal zinderende zomerhits zijn?

Een snelle blik op de achterkant (of eigenlijk een flinke blik, want de lettertjes zijn niet overal even goed leesbaar) en je ziet dat dit album qua muzieksoort niet echt in één genre is in te delen. De nummers komen ook niet uit één bepaalde tijd, zowel oude als nieuwe nummers zijn op de CD's te vinden.

De eerste CD begint vreselijk, met - en nu moet ik het goed spellen - 'Dragostea Din Tei' van O-Zone. Ik denk dan niet aan de zomer, maar aan het filmpje waarin een mafkees dit nummer playbackte, maar vooruit. Allerlei lekkere oude en nieuwe nummers komen langs, zoals het net iets te vaak gedraaide 'Alane' van Wes, waarbij ik dan weer aan een auditie van Idols denk. Het tijdloze 'Cafe Del Mar' blijft heerlijk en mocht ook absoluut niet ontbreken op een serieuze zomer-compilatie, net als 'Lovely Day' van Bill Withers. Veel leuke liedjes, waaronder nummers van The Sunclub, DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince en Los Lobos (La la la la Bamba!).

Ook op de tweede CD zijn weer een flink aantal leuke nummers te vinden! De wat oudere zomerliedjes zoals 'It's My Life' van Dr. Alban, 'What Is Love' van Haddaway en 'Saturday Night' van Whigfield, maar ook een modern nummer zoals 'Automatic' van Elize staat erop. De Soca Boys hadden van mij thuis mogen blijven en ik ben ook niet zo dol op 'Aicha' van Outlandish, maar bij redelijk bekende nummers zoals deze is dat gewoon een kwestie van smaak.

Hè bah, 'The Ketchup Song'. Niet zozeer zomers, eerder irritant, maar dat vond ik ook van Jody Bernal en toch schijn je daar enorm leuke dansjes op te kunnen doen op vakantie. Op de derde CD staan gelukkig ook een heleboel leuke, oudere nummers, zoals 'Ritmo de la Noche' van Mystic, 'Oye Mi Canto' van Gloria Estefan en de Four Tops met 'Loco in Acapulco'. Ook wat recentere artiesten als Westlife en Uniting Nations staan er op, wederom best een leuke balans tussen oud en nieuw, tussen irritant en ronduit zomers.

De laatste van de vier CD's zet de lijn door, met oudjes als 'Gypsy Woman' van Chrystal Waters, het briljante 'Oye Como Va' van Santana en 'Bamboleooooooooooo' van Los Reyes, en recentere hits als 'Sunshine' van Dance Nation en Ricky Martin.

Sommige nummers die enorme hits waren zijn gewoon vervelend, ik zit bijvoorbeeld echt niet te wachten op de Macarena. Aan de andere kant is dat mijn mening en zullen er vast nog volksstammen te vinden zijn die rondjes hupsen bij het horen van dit bijzonder zomerse nummer. Zo is het met veel van de nummers op '100 Zinderende Zomerhits', maar de compilatie is zo divers en zomers dat bijna iedereen hier wel iets van z'n gading op vindt. Deze mag mee op vakantie!

Tracklist
Klik hier.

Label: BMG Releasedatum: 1 juni 2005 Waardering: