Boek: Renske de Greef en Jan Hoek - Ja/Nee

Jan is het type jongen dat graag op zichzelf is. Renske is zijn beste vriendin, maar dit is puur platonisch. Renske is het type meisje dat graag sociaal is en veel aandacht van jongens wil en krijgt, en bij elke relatie hoopt ze dat dit de ware is. Voor haar is Jan een goeie vriend, maar Renske heeft vrienden genoeg. Jan daarentegen heeft nooit een echte vriendin gehad. Hij vraagt zich dan ook af waarom Renske nooit tijd voor hem heeft. Na een gezamenlijk weekendje Veluwe stelt Renske haar nieuwe vriend voor. De relatie tussen Jan en Renske staat op knappen en als ze elkaar daarna kwijtraken bij het stappen, gaat het pas echt mis. Op een of andere manier komen ze toch altijd weer bij elkaar uit, maar zou het nu ook goed komen tussen Renske en Jan, na een nachtelijke inbraak in Artis en een orgie.

Het boek leest lekker makkelijk weg. Voor iemand die veel leest, zoals ik, is het boek misschien iets te makkelijk, maar na het toch verrassende einde van het Nee-gedeelte, Jan, kon ik niet wachten met beginnen in het andere gedeelte. Doordat beide boeken ongeveer dezelfde hoofdstukkenindeling en eenzelfde rode draad door het boek hebben, was ik ook na het lezen van het tweede deel, het Ja-gedeelte, van Renske, zeer verrast. Toen vond ik het toch wel jammer dat het boek uit was. Het is een zeer trendy boek met de vragen waar twintigers mee worstelen, de onzekerheid, de liefde en seks. Maar doordat het lekker eerlijk en rechtdoorzee is geschreven is het toch ook wel een aanrader voor de mensen die de twintig reeds gepasseerd zijn.

Voor Renske de Greef is dit haar tweede boek. Eerder heeft ze al een bundeling van haar Spunk-columns uitgegeven. Voor Jan Hoek is dit zijn debuut. Jan Hoek is hoofdredacteur van de website Spunk, een volwassen magazine voor de jeugd van 16 tot ongeveer 19 jaar. Spunk is een samenwerkingsverband tussen de uitgeverij Vassallucci en het NRC-Handelsblad.

Uitgever: Uitgeverij Vassallucci ISBN: 90 5000 835 6 Pagina's: 279