DVD: Inheritance (Arven)

Niet alleen in Iran zijn er grote klassenverschillen, maar ook, zij het in mindere mate, in Denemarken. Zoals dat het centrale thema is in de film Crimson Gold, zijn ook voor regisseur Per Fly de klassen een bron van inspiratie. Inheritance is het tweede deel van zijn trilogie en handelt over de hogere klasse van Denemarken. Christoffer, gespeeld door Ulrich Thomsen uit Festen, leidt in Stockholm een restaurant. Hij is volkomen gelukkig daar, samen met zijn Zweedse vrouw Maria (Lisa Werlinder) en voelt geen behoefte om terug te keren in het familiebedrijf, een grote staalfabriek in Stockholm. Als dan zijn vader overlijdt, voelt hij zich gedwongen om de leiding over te nemen. Tot grote schrik van zijn vrouw Maria, die dan haar acteren op zal moeten geven, en tot woede van zijn zwager, die zelf dacht de touwtjes in handen te krijgen. Een familiedrama, dat Dallas niet zou misstaan, is een feit.

Een typische Scandinavische dogma-film, al is het camerawerk redelijk stabiel deze keer. Uiteraard wel de ietwat saaie, doch realistische kleurtinten die er nu eenmaal ook bijhoren. Bovendien passen ze wel bij de industriële aard van deze film, het handelt immers over de problemen binnen een staalfabriek. De aanpak daarvan vereist een bikkelharde eigenaar, iets wat Christoffer dus ook goed blijkt te kunnen, maar wat hem in een eveneens ijskoude kikker transformeert. Met alle huwelijksproblemen van dien. Hij is haast een robot in grote delen van de film, angstaanjagend om te zien. Voornamelijk de momenten van bezinning, waarin je Christoffer op zijn sterkst treft ondanks zijn zwijgen, voel je de emotie, hij kan elk moment ontploffen. Zijn erfenis uit het verleden heeft hem toch te pakken weten te krijgen, zijn vlucht was tevergeefs. Hij zit weer waar hij behoort, aan het hoofd van de staalfabriek. Hij is gespleten in twee persoonlijkheden: de oude restauranthouder van Stockholm, die koos voor zichzelf en zijn vrouw Maria, en de ijskoude zakenman van nu, die kiest voor zijn familie. Hij weet het zelf donders goed. Eigenlijk is hij niet meer dan een slaaf van zijn eigen moeder, iets waaraan hij juist trachtte te ontsnappen en uit Kopenhagen vertrok. Juist deze tweestrijd maakt Inheritance onwaarschijnlijk goed, al is het de vraag of de keuze er voor Christoffer eigenlijk wel daadwerkelijk is.

Na een rustig begin, weet de film je aandacht genadeloos vast te houden. Alles draait om keuzes, tot inzicht te komen wie je nu eigenlijk bent. Inderdaad, ook de manier waarop je klasse bepaalt wie je bent. En het einde? Dat lijkt op het eerste gezicht een treurig slot, maar hoe meer je erover nadenkt, hoe beter het wordt. Misschien ziet hij dan wel wie hij precies is of hoort te zijn, of neemt hij Maria of zijn eigen zoon juist in bescherming daarvoor? In elk geval een film die je niet meteen zal vergeten na de aftiteling.

Label: Total Film HE Releasedatum: 19 april 2005 Waardering: