CD: MED - Push comes to Shove

Nu is mijn intro wel erg overtrokken en enkel gebaseerd op de eerste minuten van dit album en op de afbeeldingen op de hoes en in het boekje. Een kortzichtige mening dus. Toch maar eens de CD helemaal geluisterd, en nog een keer. En hoe vaker ik de nummers van dit album voorbij hoor komen, hoe meer ik eruit haal. Toegegeven, de teksten van MED worden er niet echt duidelijker op, maar de muziek en de zogenaamde 'flow' van deze hiphopper worden door mijn oren steeds beter geabsorbeerd. Niet alleen ontdek je steeds vaker lekker lopende ritmes en een flinke bas, maar ook merk je dat de verschillende stemmen die in de nummers voorbijkomen bijzonder goed bij elkaar passen en elkaar zo aanvullen, dat ze onderdeel worden van de muziek.

Maar er is ook een probleem met deze CD. Niet alleen is het dus zo dat de teksten qua uitspraak totaal onverstaanbaar zijn (behalve enkele kreten die veel duidelijker worden uitgeschreeuwd lijkt het bijna), maar ook hebben de technici die verantwoordelijk zijn voor de CD blijkbaar liggen slapen; de muziek is soms dermate hard dat de tekst bijna helemaal niet meer te horen is. Zonde voor hen die waarde hechten aan de levenslessen van MED.

MED is niet echt nieuw in de hiphopwereld (of moet ik Urbanwereld zeggen?). Voorheen was hij vooral bekend bij de liefhebbers als 'Medaphoar', afkomstig uit het 'Stones Throw' kamp, maar met zijn nieuwe naam probeert hij het helemaal zelfstandig te maken, met als debuutalbum dus Push comes to shove. Echt op eigen benen staat hij echter nog niet, want veel van zijn nummers zijn samen met een aandere grote naam uit de hiphopwereld gemaakt: Madlib. En niet alleen hij komt op dit album om het hoekje kijken, ook namen als 'Oh No' en Jay Dilla vind je terug op deze debuut-CD. Voor de absolute leek is deze CD niet geschikt als introductie en voor de echte kenner verwacht ik ook niet dat deze CD tot tevredenheid zal leiden. Daarvoor is de CD te rommelig en is de geluidskwaliteit simpelweg onvoldoende. Of de teksten goed zijn moet een ieder voor zichzelf bepalen, want ik kon er niet veel van maken.

Label: Pias Releasedatum: 30 mei 2004 Waardering: