DVD: Bottom Serie 1 en 2

Adrian Edmonson en Rik Mayall zijn samen verantwoordelijk voor de serie Bottom die van 1991 tot 1995 op de tv is uitgezonden. In Nederland werd Bottom vooral populair door de de VPRO, die de serie regelmatig op de buis herhaalde. De serie gaat over de anarchistische, onsmakelijke en kansloze heren Richard 'Richie' Richard (gespeeld door Mayall) en Edward 'Eddie' Hitler (Edmondson). Samen wonen ze in een ranzig flatje en ze brengen hun dag doorgaans door met schelden, vechten, vloeken, filosoferen en tv-kijken.

De eerste dvd valt een beetje tegen. Op het schijfje zijn vijf van de zes episodes uit het eerste seizoen opgenomen. De reden waarom er een episode ontbreekt, is mij een raadsel. Het menu van de eerste dvd ziet er nogal goedkoop uit en aan de ondertiteling lijkt ook niet al te veel geld en moeite besteed te zijn. Er worden regelmatig geniale uitspraken verkeerd ondertiteld en mensen die de Engelse taal niet machtig zijn, missen op deze wijze nogal wat grappen. Minpuntje dus.

De tweede dvd die vanaf eind mei in de winkels ligt maakt echter weer een boel goed. Dit keer zijn alle zes episodes uit het tweede seizoen op de dvd gezet, zoals het hoort. Er is meer aandacht besteed aan de menu's en de kwaliteit van de ondertiteling is er stukken op vooruit gegaan. Ook erg leuk zijn de 44-minuten durende extra's: Extra Fluff met veel bloopers uit het eerste en tweede seizoen.

Over de serie Bottom zelf valt niet zoveel te zeggen, afgezien van het feit dat de humor redelijk tijdloos is. Ik lag tien jaar geleden al in een deuk voor de tv en ook nu moet ik nog regelmatig lachen om de gekke bekken van Mayall en het zinloze geweld en geschreeuw van Edmondson. In het eerste seizoen vindt een groot deel van de actie plaats in het flatje van Richie en Eddie. In het tweede seizoen worden er echter vaker andere locaties gebruikt, dit maakt het tweede seizoen wat leuker om naar te kijken dan het eerste seizoen. Het geluid op de twee dvd's is overigens prima in orde: op beide dvd's wordt Dolby Digital 5.1 gebruikt. De beeldverhouding is 'gewoon' 4:3.

Dus, liefhebbers van Britse humor, grijp je kans! Mocht je nog twijfelen of Bottom wel wat voor je is, neem dan de dvd van Serie 2. Je kunt dan altijd nog Serie 1 aanschaffen om je Bottom-collectie compleet te maken...

Label: JUST Entertainment Releasedatum: nu verkrijgbaar
Waardering Serie 1:
Waardering Serie 2: