Film: Kingdom of Heaven

In dit geval is dat Balian (Orlando Bloom), een man die zijn gezin heeft verloren. Hij reist met zijn vader, een kruisvaarder, mee naar Jeruzalem in de hoop zo vergeving te krijgen voor zijn zonden. Onderweg raakt zijn vader gewond. Hij draagt zijn ridderstitel, zijn land en zijn zwaard over aan Balian, waarna hij sterft. Balian vervolgt de moeizame tocht naar Jeruzalem, en bij aankomst merkt hij hoeveel aanzien zijn vader genoot. Zowel legeraanvoerder Tiberias als koning Baldwin hadden veel respect voor hem, en daarom ook voor zijn zoon. De koning is zo aangetast door lepra dat hij achter een masker schuilgaat, en niet lang meer te leven heeft.

Kingdom of Heaven

Dit laat de weg vrij voor zijn zwager om de macht te grijpen en een oorlog uit te lokken met de Saraceners, een moslimvolk dat rondom Jeruzalem woont en een sterke legermacht vormt. Hun leider, Saladin, en Baldwin respecteren elkaar en streven naar vrede tussen hun volkeren, maar de geschiedenis staat ze in de weg. Jeruzalem is al eeuwenlang oorzaak van conflict tussen moslims en christenen, en hoewel iedereen in een andere God gelooft, geloven ze allemaal dat Hij aan hun kant staat en voeren ze oorlogen in Zijn naam. Nieuwkomer Balian ziet in dat niemand werkelijk meer aanspraak kan maken op de stad.
De opzet een oorlog uit te lokken slaagt en Balian is nodig om de troepen aan te voeren tegen Saladin.

Kingdom of Heaven

Balian probeert steeds in elk dilemma de juiste keuze te maken en zijn geweten te volgen, ondanks de adviezen dat hij met een klein kwaad soms een groot goed kan bereiken en dat niemand behoefte heeft aan de perfecte ridder. Dit maakt van hem een soort Kuifje, een held die zo politiek correct is dat hij vlak en oninteressant is. De andere personages zijn veel levendiger en menselijker. Liam Neeson maakt van Balians vader een man met een twijfelachtig verleden die zijn fouten probeert goed te maken. De melaatse koning wordt in zijn eerste scène neergezet als een soort Brando-imitatie. Tiberias (Jeremy Irons) is een man die altijd heeft gevochten voor waar hij in gelooft, maar zijn geloof in de strijd kwijt is. Met een hoofdpersoon als Tiberias zou dit een veel interessantere film zijn.
Maar een film als deze draait niet alleen om de personages en de achterliggende motieven, maar ook om de gevechten. Regisseur Ridley Scott brengt de veldslagen goed in beeld maar doet dit spaarzaam: de eerste confrontatie tussen de christenen en Saladin laat hij niet zien, omdat onze held Balian er niet bij is. Des te breder meet Scott de belegering van Jeruzalem uit, waar Balian zich een leider toont.

Kingdom of Heaven

Zonder al te cynisch te willen zijn, de overeenkomsten met de eerder genoemde films zijn opvallend. Bloom speelde een bijrol in Troy, en hoewel hij daar niet veel van wist te maken, zet hij hier een aardige rol neer, die meer door de schrijver dan de acteur te wensen overlaat. En Ridley Scott regisseerde eerder Gladiator, waarvoor hij een Oscarnominatie kreeg.
Kingdom of Heaven is niet zijn beste werk, laat staan zijn origineelste, maar ondanks de wat lange speelduur slaat de verveling niet toe. Op dvd schijnt een nog langere versie te worden uitgebracht. Hopelijk zit daar wat meer uitdieping van de personages in, en niet nog meer bloedvergieten.

GenreOorlog/Drama/Actie
Lengte145 minuten
RegieRidley Scott