DVD: Ladder 49

John Travolta en Jaoquin Phoenix vertellen in Ladder 49 het verhaal van een groep brandweermannen in New York. Niet alleen het verhaal van de mannen van wagen 49, maar eigenlijk van alle brandweermannen. De film laat namelijk geen buitengewone groep helden zien, maar toont je het brandweerleven zoals zoveel mensen dat elke dag meemaken. Ladder 49 toont dus geen mannen die elke dag over hun schouder een blonde schone uit een brandend gebouw tillen, maar toont hoe de verveling kan toeslaan tijdens het wachten op het alarm, hoe het is om een collega te verliezen, maar natuurlijk ook hoe het voelt als je een mensenleven redt. Deze belevissen komen voornamelijk vanuit het perspectief van brandweergroentje Jack Morrison (Phoenix), die zijn loopbaan onder commandant Mike Kennedy (Travolta) begint en uitgroeit tot vaste kracht binnen een groep dappere mannen.

Ladder 49 bevat niet echt een plot aan de hand waarvan je door de film wordt geloodst, maar biedt wel een wankele kapstok om het verhaal te vertellen. Jack probeert in het begin van de film een man uit een brandend gebouw te redden, maar komt daarbij zelf ten val en moet wachten tot hij door zijn collega's wordt gered. Terwijl we wachten op zijn redding zien we in een soort flashbacks het leven van Jack als brandweerman voorbijtrekken. In deze terugblikken zien we hoe hij opgenomen wordt in de hechte groep mannen en hoe zijn werk invloed heeft op zijn opbloeiende relatie. In een later stadium van de film zien we ook welk effect de risico's van het brandweerman-zijn sorteren op de rest van zijn gezin, vooral als enkele collega's niet altijd ongeschonden uit de 'strijd' komen. Ladder 49 laat op een indringende manier zien dat de helden van de brandweer niet alleen voldoening krijgen van hun successen, maar ook moeten leven met de dagelijkse angst en bezorgdheid.

Het mooie van films zoals Ladder 49 is de wijze waarop het geheel in beeld is gebracht. De felle kleuren van een uitslaande brand in combinatie met het donkere geluid van enkele explosie's zorgen ervoor dat je zintuigen flink geprikkeld worden. De kwaliteit van zowel beeld als geluid zijn bij deze DVD ruim voldoende, al biedt de soundtrack weinig uitdaging: om de Ierse afkomst van Jack duidelijk te maken komt in de beginfase van de film tot vervelens toe Ierse volksmuziek voorbij. Een klein detail, maar genoeg om toch een beetje te irriteren. De rest van de soundtrack en de titelsong zijn gelukkig wel passend bij de sfeer van de film. De release op DVD is dik in orde; naast de gebruikelijke extra's, zoals een 'making of', enkele weinig bijzondere 'niet eerder vertoonde scènes' en een gesproken toelichting. Ook is er een videoclip beschikbaar van de titelsong "Shine your light" door Robbie Robertson. Het meest interessante aan de extra's is een korte documentaire over de 'Alledaagse Helden' oftewel de echte brandweermannen.

Ladder 49 is een film waarin de menselijke kant van de brandweermannen aan bod komt, maar waarbij er genoeg ruimte is overgebleven voor de special effects. Travolta weet helaas als commandant niet altijd even symphatiek over te komen en Phoenix weet zich ook niet altijd een houding te geven, maar desondanks voel je als kijker al snel een band met de hoofdkarakters. Een niet altijd even spannende maar wel onderhoudende film die je meer emotie achter de brandweerman laat zien dan soortgelijke films. Daarnaast is de kwaliteit van de DVD bijzonder goed. Een echte aanrader voor mensen die meer willen dan spectaculaire reddingen en oog hebben voor de mensen achter deze daden.

GenreActie/Drama
Lengte115 minuten
RegieJay Russell