DVD: Sky Captain and the World of Tomorrow

Het eerste wat je opvalt aan de film zijn de beelden. De film speelt zich in een alternatieve realiteit af en we bevinden ons aan het eind van de jaren dertig van de vorige eeuw. Er is goed gekeken naar avonturenfilms uit die tijd en Sky Captain and the World of Tomorrow is dan ook een mooie hommage aan dergelijke films. Helaas blijft het bij mooie beelden, het verhaal is namelijk niet zo sterk en het script nogal dunnetjes.

De film start in New York. Verslaggeefster Polly Perkins (Gwyneth Paltrow) is druk aan het werk als ineens de stad aangevallen wordt door gigantische robots, gevolgd door vliegende machines met vleugels. Al snel blijkt dat overal ter wereld steden worden geterroriseerd. Superheld Joe "Sky Captain" Sullivan (Jude Law) wordt opgeroepen om de zaak te onderzoeken. Hij neemt Perkins mee op sleeptouw en samen gaan ze op zoek naar de slechterik: de wetenschapper Dr. Totenkopf (de in 1989 overleden Laurence Olivier). Het lijkt slecht af te lopen als de basis van Sky Captain wordt vernietigd en de robots Dex Dearborn (Giovanni Ribisi) - het hulpje van Sky Captain - ontvoeren. Onderweg krijgen ze echter hulp van kapitein Francesca 'Franky' Cook (Angelina Jolie). Maar wat voert Totenkopf uit? Is het einde van de wereld nog te voorkomen?

Mager

Sky Captain and the World of Tomorrow mag dan misschien qua verhaal wat mager zijn, de film zelf is best vermakelijk. Het leukst zijn nog de constante knipogen die naar andere films uitgedeeld worden. Films als Titanic, Star Wars, Jurassic Park, Raiders of the Lost Ark, Dr. Strangelove en zelfs Fellowship of the Ring komen aan bod: er worden constant subtiele verwijzingen naar andere films gemaakt, overigens zonder ze belachelijk te maken.

Hoogtepunt is de digitale 'reanimatie' van Laurence Olivier. Hiervoor is archiefmateriaal van Olivier gebruikt dat met behulp van CGI gemanipuleerd is. Resultaat is een sprekend, holografisch beeld van de man.

Law weet zich met zijn personage in de film niet veel raad, zijn acteerprestaties zijn wat oppervlakkig. Dit maken Paltrow en Ribisi echter weer goed, beiden voelen zich duidelijk als een vis in het water. Paltrow is een echte 'damsel in distress', alhoewel ze eigenlijk nooit gevaar loopt.

Jammer genoeg zijn er op de screening-dvd die ik onder ogen kreeg geen extra's opgenomen. Ik had graag nog meer willen zien over de film, de opnamemethoden: bijna alles is namelijk met behulp van blauwe schermen en CGI gemaakt.

Leuk voor een avondje onschuldig vermaak, maar verwacht geen hoogstandje. Stop de dvd in je speler, maak je hoofd leeg en laat de film en de beelden lekker aan je voorbijgaan: zo is Sky Captain and the World of Tomorrow nog het leukst. De film krijgt van mij een 6,5.

Sky Captain and the World of Tomorrow

Regie: Kerry Conran
Uitgever: RCV