DVD: Eternal Sunshine of the Spotless Mind

FOK! heeft al eerder aandacht besteed aan zowel regisseur Michel Gondry als de film Eternal Sunshine of the Spotless Mind zelf. De samenwerking van scriptschrijver Charlie Kaufman - bekend door Adaptation en Being John Malkovich - en regisseur Michel Gondry - vooral bekend door zijn muziekvideo's van onder meer Björk, Daft Punk en de Chemical Brothers - werd in deze reviews al aangekondigd en geprezen.

Het verhaal nog even in het kort: Joel Barish (Jim Carrey) komt erachter dat zijn vriendin Clementine Kruczynski (Kate Winslet) al haar herinneringen aan hun relatie heeft laten wissen. Wanhopig neemt hij contact op met de uitvinder van het bewuste proces - dokter Howard Mierzwiak (Tom Wilkinson) - om zo zelf Clementine te kunnen vergeten. Tijdens de behandeling begint hij zijn liefde voor haar opnieuw te ontdekken. Hij probeert uit alle macht het proces dat zich in zijn hersenen voltrekt, tegen te gaan. Terwijl de dokter en zijn assistenten hem najagen door zijn eigen herinneringen, komt Joel erachter dat hij Clementine helemaal niet wil vergeten.

Visueel vermaak

Charlie Kaufman en Michel Gondry zorgen samen met Jim Carrey, Kate Winslet en een noemenswaardig rijtje van andere acteurs als Kirsten Dunst, Mark Ruffalo en Tom Wilkinson voor dik anderhalf uur visueel vermaak. Co-star Elijah Wood stelt helaas wat teleur: zijn acteerprestaties zijn matig en zijn rol komt niet uit de verf. Daarnaast krijg ik bij het zien van de beste jongen door een niet nader te noemen trilogie altijd een 'Oh Sam!'-ervaring die niet bevordelijk is voor mijn mening over de toekomstige filmcarrière van Wood.

Grootste ster in de film is Jim Carrey. Hij laat weer eens zien dat hij niet alleen maar kampioen gekke-bekkentrekken is: zijn acteerprestaties doen denken aan zijn onvergetelijke optreden in The Truman Show. Het is duidelijk dat Carrey veel in zijn mars heeft. Zijn keuze om de grote Hollywoodproducties achter zich te laten kan ik dan ook alleen maar toejuichen.

Schaapachtig

Op het schijfje zijn naast de film nog aardig wat extra's opgenomen. Zo is er een korte documentaire over de film en een geanimeerd gesprek tussen Gondry en Carrey op de dvd te vinden. In dit gesprek vertellen de heren over hun leukste herinneringen aan de opnames. Gondry laat overigens zien en horen dat hij een echte Fransoos is. Zijn accent is af en toe best grappig en meerdere malen kijkt hij Carrey schaapachtig aan omdat hij even niet doorheeft over welk grappig feitje Carrey nu weer aan het vertellen is.

Verder is er een aparte commentaartrack opgenomen, zodat je de film zelf met ondersteunend commentaar van Kaufman en Gondry kunt bekijken. Vervolgens kun je nog de grappige muziekvideo Light & Day van The Polyphonic Spree zien en is er een korte infomercial van het fictieve geheugenwissende bedrijf Lacuna te zien. Tot slot zijn er nog wat 'deleted' scènes op de dvd gezet. Deze scènes zijn erg leuk om te zien, omdat bij het zien direct duidelijk wordt waarom ze niet in de film opgenomen zijn. Niet dat ze slecht geacteerd zijn, nee, ze 'verklappen' net iets te veel van de verhaallijn.

Er is niets mis met de dvd-versie van Eternal Sunshine of the Spotless Mind. De film zelf is verrassend, opvallend en zit goed in elkaar. Tel dit op bij het leuke rijtje extra's dat op de dvd te vinden is en het resultaat is een dvd die eigenlijk niet in je collectie mag ontbreken. De dvd van Eternal Sunshine of the Spotless Mind krijgt van mij een 8,5.

Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Regie: Michel Gondry
Uitgever: A-film