Bordspel en prijsvraag: Iguazu

In de woeste stroming van de Iguazu-rivier, begeleid door het oorverdovende gekletter van de neerstortende watermassa, spelen zich dramatische taferelen af. Dappere jagers en arglistige avonturiers zijn door de diamantenkoorts bevangen. Slingerend boven de afgrond aan de rand van de waterval, sturen ze hun ranke kano’s met gevaarlijke manoeuvres naar de glinsterende juwelen op de oever. De jacht op de waardevolle juwelen is risicovol: telkens verandert het noodweer de rivier in een woeste stortvloed. Zelfs de aan boord gebrachte juwelen zijn niet veilig, omdat menige bemanning zich gaandeweg als een dievenbende ontpopt. Zo is het geen wonder dat in de stroomversnellingen van de Iguazu dappere geluksridders een reusachtig vermogen bemachtigen, maar dit ook net zo makkelijk weer verliezen.

Dit is het verhaal achter het spel Iguazu. Een spel voor 3-5 spelers van 8 jaar en ouder, dat ongeveer 30 minuten duurt.

Doel van het spel is om met je kano edelstenen de rivier over te vervoeren. Deze edelstenen liggen verdeeld over de rivier, waarbij de meest kostbare in het gevaarlijkste stuk liggen. De snelheid waarmee je over de rivier gaat wordt bepaald door kartonnen peddelkaartjes die aan het begin van het spel worden uitgedeeld. Op deze kaartjes staat een nummer dat bepaalt hoeveel stukjes je mag varen. Ondertussen probeer je natuurlijk ook nog wat edelstenen binnen te halen! Ook kun je er voor kiezen het peddelkaartje met het wolkje te spelen. Hiermee beïnvloed je het weer, waarmee je je medespelers in grote problemen kunt brengen. De winnaar van het spel is degene die als eerste vijf verschillende (van elke kleur één), vier gelijke of zeven willekeurige edelstenen aan land brengt. Uiteraard kun je tijdens het spel je tegenstanders flink dwarszitten door bijvoorbeeld edelstenen te stelen.

Voor je het spel gaat spelen is het handig de spelregels goed te lezen en je eigen te maken met het materiaal. Zoals je hierboven kunt lezen is het een spel waarin tactisch nadenken heel belangrijk is, en het is niet handig als je dan ook nog steeds na moet denken wat nu ook al weer de regels waren. Alhoewel de bijgeleverde beschrijving heel duidelijk is, krijg je pas zodra je aan het spel begint echt door wat nu de bedoeling is. Je kunt en moet veel verschillende dingen doen: edelstenen vinden, de rivier veilig oversteken, edelstenen roven bij een ander, het weer beïnvloeden. Ondertussen moet je ook nog nadenken over welke edelstenen je wilt hebben, aangezien daar ook nog eisen aan verbonden zijn wil je het spel winnen. Ik denk dat mede daardoor het verloop van het spel soepeler zal gaan naarmate je het vaker speelt. De eerste keer dat wij het spel op tafel legden, moesten we toch vaak het boekje erbij pakken om te kijken wat we nu ook al weer moesten doen bijvoorbeeld. Of we roofden gretig elkaars edelstenen, zonder te kijken of we deze eigenlijk wel nodig hadden. Dit maakt het spel wel uitdagend, elke keer dat je het speelt leer je weer iets meer en weet je beter waar je de volgende keer op moet letten. Al met al vond ik het een heel leuk spel, maar wel eentje waar je echt even voor moet gaan zitten voor je het doorhebt.

Wil jij jezelf eens op dit spel storten? Nu wij het een paar keer gespeeld hebben, geven we het graag weg aan een nieuwe spellenfannaat. Mail ons voor 5 april alle titels van 999 Games die beginnen met een I. Dit zoek je natuurlijk op via www.999games.nl. Vermeld in je mailtje je username, je naam en adres en zet in de subject regel 'prijsvraag Iguazu'.