DVD: Bambi S.E.

De Walt Disney Studio's zijn groot geworden met getekende films die zowel jong als oud aanspreken. Na de eerste avondvullende tekenfilm Sneeuwwitje en de zeven dwergen zouden er nog tal volgen totdat de tweede wereldoorlog uitbrak. De Amerikaanse overheid vroeg Disney om propagandistische filmpjes te gaan maken om het moreel van zowel volk als troepen hoog te houden. Disney schortte alle commerciele activiteiten, op één na, op. Met dit project was Walt Disney al sinds 1937 bezig en hij stond er op dat de film zo snel mogelijk in de bioscopen te zien zou zijn. In 1941 was Disney's troetelkindje af en was Bambi voor het eerst in de Amerikaanse bioscopen te zien. De film was een internationaal succes en er zijn weinig mensen die Bambi nog nooit hebben gezien. Nu brengt Buena Vista Bambi voor het eerst uit op DVD en nog wel in een speciale editie met 2 schijfjes. Op de eerste zijn de film en aantekeningen van Walt Disney terug te vinden, de tweede schijf zit boordevol extra's.

Bambi, het verhaal

Bambi is geen film zoals we die van Disney gewend zijn. Er is niet echt een lopend verhaal waarbij een groot probleem moet worden opgelost en de hoofdpersoon aan het einde een grote held is. Bambi is een film over een jong hertje dat door zijn moeder wordt opgevoed in het bos. Zij leert hem hoe je met de andere dieren uit het bos moet omgaan en hoe je je dagen als hert exact doorbrengt. Bambi ontmoet al snel allerlei andere jonge dieren en gaat met konijntje Stampjertje en stinkdier Bloem op avontuur in het bos. Als Bambi op een gegeven moment met zijn moeder op de weide is en ze moeten vluchten voor een stel naderende jagers raakt hij zijn moeder kwijt in de paniek. Als hij samen met andere herten het bos in vlucht is er een schot te horen. Bambi rent door naar de slaapplaats van hem en zijn moeder, maar wacht tevergeefs op haar terugkeer. Bambi moet nu zelf zijn weg zien te vinden in zijn leven en in het bos.

Op de speciale editie van Bambi vinden we daadwerkelijk een bijzondere versie van de film terug. Disney heeft namelijk veel geld uitgegeven om Bambi volledig te restaureren, zodat het beeld er een stuk op vooruit is gegaan. Een duidelijk voorbeeld hiervan is ook op de hoes van de DVD terug te zien: de kleuren zijn veel sprekender en duidelijker dan bij de oude versie. Ook het geluid is stevig onder handen genomen en klinkt bijzonder helder. De inhoud van de film is natuurlijk wel hetzelfde gebleven en bij een dergelijke klassieker is dat maar goed ook. Alhoewel Bambi duidelijk een oude film is qua snelheid, weet de film wel degelijk te boeien. Vooral de prachtige tekeningen, de sfeervolle muziek en het aandoenlijke levensverhaal van Bambi zorgen ervoor dat eenieder zal smelten voor de TV.

Bambi, de DVD

Disc 1: De film is in zowel het Nederlands (Dolby Digital 5.1), Frans en het Engels (Dolby Digital 5.1 en Dolby Digital 2.1) te beluisteren. Ook biedt de DVD de mogelijkheid om in deze drie talen de ondertiteling mee te laten draaien. Via het menu kun je ervoor kiezen om naar een bepaalde scène in de film te gaan. Naast de film vind je op de eerste DVD ook een sectie met aantekeningen van Walt Disney. Deze aantekeningen worden ingeleid door Patrick Stewart (bekend van Star Trek) en door hem van commentaar voorzien. De aantekeningen stammen voornamelijk uit 1937 en zijn enkele jaren later gebruikt bij de productie van de eigenlijke film.

Disc 2: Op de tweede DVD vinden we nog meer bonusmateriaal. Hierbij is er voor elke leeftijdsgroep wel iets leuks te vinden. Voor de allerkleinsten zijn er een aantal spellen beschikbaar waarbij je simpele spellen in het bos moet spelen (herken de kleur, herken het dier en herken de muziek). Ook is er voor hen een verhalenboek samengesteld waaruit wordt voorgelezen door de uil uit het verhaal. Voor de iets oudere kinderen is er een simpele documentaire over de dieren die de hoofdrol spelen in de film. Voor alle doelgroepen is er een geanimeerde wisseling van de seizoenen te bekijken en heeft Disney een virtuele tijdmachine gemaakt waarmee je terug kunt naar de tijd waarin de film Bambi is 'geboren' (en kun je kijken naar de originele bioscooptrailer).

Met betrekking tot de film zelf is er ook behoorlijk wat bonusmateriaal terug te vinden. Zo kun je kijken naar een bijzonder uitgebreide The making of... (van ruim vijftig minuten!) waarin je precies kunt zien hoe Bambi tot stand is gekomen en welke keuzes Walt Disney en zijn medewerkers hebben moeten maken om tot het uiteindelijke resultaat te komen. Ook zijn er een tweetal scènes toegevoegd die de uiteindelijke film niet hebben gehaald en kun je zien hoe de Disneystudio Bambi beeldje voor beeldje heeft gerestaureerd.

Tot slot biedt de tweede DVD nog veel bonusmateriaal over de techniek achter de film Bambi. Niet alleen is Bambi één van de eerste films waarbij je de wereld kunt bekijken vanuit het perspectief van een dier, maar ook staat deze film bol van de technische hoogstandjes (voor zijn tijd dan). Je kunt kijken naar fragmenten waarin wordt uitgelegd welke filmtechnieken gebruikt zijn voor het filmen van Bambi en je kunt bladeren in een groot overzicht met schetsen en tekeningen. Tot slot is er de korte animatiefilm De oude molen toegevoegd; deze film werd door Disney gemaakt om de techniek voor Bambi onder de knie te krijgen.

Bambi is een prachtige film. Niet zozeer vanwege het verhaal, maar meer vanwege de prachtige tekeningen, de mooie muziek, liedjes en de historische waarde van deze film. Verwacht geen speciale effecten of een knallend einde, maar Bambi is, ondanks het zielige verloop van het verhaal, een echte 'feelgood movie' waarbij je betoverd raakt door het prachtige bos en de schattige dieren die er hun thuis hebben. Ook de uitgave op DVD is perfect. Niet alleen zijn de beeld- en geluidskwaliteit erg verbeterd in vergelijking met eerdere versies, ook heeft Buena Vista een grote hoeveelheid bonusmateriaal toegevoegd zodat je een kijkje achter de schermen kunt nemen en je je realiseert hoe knap het is dat een dergelijk film van 60 jaar oud nog zoveel mensen weet te betoveren. Ook voor kinderen is er veel plezier te beleven met de tweede disc. De spelletjes zijn wel voor éénmalig gebruik, want ze zijn niet erg diepgaand.

Voor Disney is deze uitgave een mooie aanloop naar Bambi and the great prince of the forest die in de loop van 2006 zal verschijnen en waarvan je op de DVD een voorproefje kunt bekijken. Bambi S.E. is een film die eigenlijk in geen enkele verzameling mag ontbreken.

Bambi S.E. is vanaf vandaag in Nederland te huur op DVD en VHS en vanaf morgen te koop. Bambi is geschikt voor alle leeftijden