DVD: Disney's Alice in Wonderland

De laatste jaren is Buena Vista druk bezig om alle klassiekers uit de Disneystal op DVD te brengen. Daarbij maakt Buena Vista goed gebruik van de mogelijkheden van het moderne medium, want de films worden veelal voorzien van een grote hoeveelheid extra's die met name de kinderen veel plezier kunnen bezorgen.

Alice in Wonderland vormt op deze regel geen uitzondering. De film uit 1951 is voorzien van alle toeters en bellen. De film is niet helemaal op het conto van Disney te schrijven, want deze klassieker is gebaseerd op het gelijknamige boek van Lewis Caroll en een boek dat hij als vervolg hierop schreef, Alice through the looking glass. Caroll verzon het verhaal voor een drietal meisjes en schreef het op aandringen van één de meisjes op en noemde de hoofdpersoon naar dit meisje. Het werd een groot succes en Disney besloot naar aanleiding van dit geliefde verhaal een film te maken over de avonturen van Alice.

Lewis Caroll

Alice in Wonderland

Alice is een jong fantasievol meisje dat zich er met moeite toe kan zetten om naar haar geschiedenislessen te luisteren. Ze fantaseert liever over een wereld vol onzin, waar van alles mogelijk is. Als ze op een middag ligt te dromen over dit wonderlijke land, ziet ze plotseling een konijn met een horloge door het bos rennen. Nieuwsgierig als ze is besluit ze het konijn, dat continu "Ik ben te laat, ik ben te laat" schreeuwt, te achtervolgen tot in zijn holletje. Plotseling valt ze in een groot gat vol met klokken, stoelen en tafels tot ze met een ruwe klap op een betegelde vloer belandt. Aan het einde van de gang ziet ze het konijn door een smal deurtje verdwijnen. Als ze zich door het deurtje wil murwen blijkt de deurknop te protesteren, hij adviseert haar een flesje met mysterieus water te drinken waardoor ze een aantal malen krimpt en wel door de deuropening past. De deurknop blijkt echter een eigen agenda te hebben en probeert Alice telkens voor de gek te houden. Door haar verdriet weet Alice toch een manier om de deur door te komen en belandt ze in een wonderlijk land.

Alice in Wonderland is niet zozeer een verhaal met een plot, maar meer een aaneensluitende serie van avonturen in één setting. Alice is in een wereld beland waar alles anders is dan in de normale wereld. Bloemen die kunnen praten, rupsen die roken en etenswaren waarvan je veel kleiner of juist groter kunt worden. Een bijzonder kleurrijke wereld ook nog eens. Centraal staat een konijn dat van mening is dat hij vreselijk te laat is voor iets. Alice probeert het konijn door het wonderlijke land te volgen en komt daarbij steeds in aanraking met allerlei merkwaardige figuren die haar van advies voorzien. Alle figuren benadrukken steeds het belang van manieren, etiquette en omgangsvormen, maar houden zich daar zelf niet altijd aan, wat voor verwarrende en hilarische gebeurtenissen zorgt.

Alice in Wonderland, de DVD

De film Alice in Wonderland stamt uit 1951 en je zou verwachten dat het beeld niet echt geweldig zou zijn. Niets is minder waar, want doordat de film getekend is, is het beeld erg strak en de film heeft geen last van ouderdomsverschijnselen. Je kunt wel duidelijk zien dat de techniek van tekenen anders is dan de afgelopen jaren, maar dat is gezien de technische vooruitgang niet verwonderlijk. Ook de stemmen van de karakters uit de film klinken soms wel een beetje oubollig, maar ook dit is niet verwonderlijk en is onderdeel van de charme van de film. Alice in Wonderland is verschenen op een enkele disc, wat er natuurlijk voor zorgt dat er niet zoveel extra materiaal op staat als op de meeste andere films die Buena Vista uit de klassiekerreeks van Disney op DVD heeft gebracht. Jammer genoeg zijn de extra's op de DVD allemaal in het Engels en zijn ze niet allemaal ondertiteld. Je kunt zelf kiezen of je de film in het Frans, Engels of Nederlands wilt horen en welke ondertiteling je erbij wilt hebben.

De DVD biedt dus een flink aantal extra's. Allereerst kun je meedoen aan een interactief 'theepartijtje' onder leiding van de gekke hoedenmaker. Het gaat hierbij niet zozeer om theeleuten, maar vooral om leuke en gekke spelletjes die je op de tafel kunt spelen. Omdat de spelletjes nogal simpel van aard zijn, is dit onderdeel van de DVD alleen geschikt voor de allerjongsten (al is het dan wel weer jammer dat het enkel in het Engels beschikbaar is). Ook kun je een ander spel spelen waarbij je moet proberen om met Alice weer in de normale wereld terecht te komen. Daarnaast is er een kijkje achter de schermen mogelijk. Deze korte documentaire stamt uit 1951 en geeft een klein kijkje in de keuken van Disney.
Alice in Wonderland is een tamelijk muzikale film: er wordt veel gezongen door alle vreemde wezens uit het bos. In het bonusmateriaal vind je een aantal 'videoclips' met ondertiteling waardoor je mee kunt zingen. Ook wordt er aandacht besteed aan een vrolijk liedje dat de uiteindelijke film niet heeft gehaald.

Bij het bonusmateriaal vind je ook een fotogalerij met fragmenten uit de film en kun je kijken naar een aantal schetsen over de dagdromen van Alice voordat ze door het konijnenhol in een andere wereld terecht komt. Het laatste extraatje is een beetje een vreemde eend in de bijt; je kunt namelijk een oud kort filmpje van Mickey Mouse bekijken waarin hij door een spiegel heen valt en zo terecht komt in een andere wereld.

Buena Vista levert met de speciale editie van Alice in Wonderland wederom een goede prestatie. Een DVD waarbij de kwaliteit van deze oude film uitstekend is en waarbij je ook nog eens een aantal extra's kunt bekijken. Voor elke Disneyverzamelaar een must, maar ook voor hen die goede herinneringen bewaren aan deze film is de DVD de moeite waard om in huis te halen. Wel jammer dat de eigenlijke bedenker van Alice in Wonderland, Lewis Caroll, niet op de DVD aan bod komt. Veel mensen kennen Alice enkel van Disney en niet van Carolls prachtige boek; wellicht een tip voor de volgende keer dat deze film moet worden uitgebracht.