CD: The Tea Party - Seven Circles

Wie The Tea Party ooit live aan het werk heeft gezien weet dat hij of zij met een bijzondere band te maken heeft. Nu zullen mensen denken: "Dat hebben we vaker gehoord. Waarom moeten we naar The Tea Party gaan kijken?" Die mensen die dit denken moeten zeker naar een concert van The Tea Party. Gewoon gaan.
Tot zover deze verkapte oproep om deze fantastische band te steunen. Want een recensie moet wel een klein beetje objectiviteit bevatten. Wees niet bang, daar kom ik zo op.

The Tea Party

Het mag inmiddels duidelijk zijn geworden dat ondergetekende een fan van The Tea Party is. Van de muziek met name, want ik loop bijvoorbeeld niet zanger/gitarist Jeff Martin achterna om de beste man de liefde te verklaren. Dat doen de vrouwelijke fans maar. Waarom ben ik dan fan? Allereerst omdat deze Canadezen (je weet wel, uit het land van Brian Adams, Avril Lavigne, Alanis Morissette en godbetert Céline Dion) echt muzikaal zijn; er zit veel muziek in. De eerste vijf cd's staan boordevol met vage oosterse instrumenten die als saus over avontuurlijke rock ’n roll (lees: Led Zeppelin) zijn gegoten. Daarbij vergeten de drie heren twee dingen nooit uit het oog. Ten eerste: 'de song'. De melodie en pakkendheid van de song staan voorop. Maar de band doet dat, net zoals Led Zeppelin, zelden binnen de songlengte van drieëneenhalve minuut. Het tweede is dat ze bij elke plaat blijven doorgroeien. Ze worden alsmaar beter die theefeestjes. En dat is haast niet te geloven als je het te gekke debuut Splendor Solis hoort.

Tea Party

Met deze gegevens in mijn achterhoofd kom ik bij de nieuwe cd Seven Circles. Toen ik hem voor het eerst hoorde dacht ik: "er is iets mis met deze nieuwe, maar wat?" Ik besefte iets later dat The Tea Party nog altijd als The Tea Party klinkt maar dat er tegelijkertijd ook iets arrogants over de muziek hangt. De arrogantie van het handhaven aan de top. Want de belangrijkste afzetmarkt voor de The Tea Party is Canada en het is belangrijk om daar veel te blijven verkopen. Het is mooi dat ze ook aan ons Nederlanders denken want dankzij de verkoop in het thuisland kunnen ze straks weer een keer of vier in óns fijne land spelen. Maar dat vind ik iets te makkelijk geredeneerd. Want wat is het geval? The Tea Party klinkt bij vlagen als een gewone rockband. 'Standaard' zou ik bijna zeggen. Seven Circles mist ingrediënten die alle voorgaande albums wél hadden, namelijk avontuurlijkheid (het gebruik van elektronica, en de voor de band zo herkenbare oosterse klanken) en dus ook de afwisseling. Dus naast dat ze min of meer een belofte hebben gebroken om nooit als een 'standaard'-rockband te klinken hebben ze ook een gedeelte van het fundament weggekapt.
De grap is wel, dat ondanks deze constateringen de cd allerminst als onderlegger geschikt is. Het mag dan het minste album van The Tea Party-collectie zijn, het songniveau is onverminderd hoog, er staan haast geen geforceerde ballads op (TRIPtych heeft daar last van) en het duet met Holly McNarland ('Wishing You Would Stay') levert een van de mooiste Tea Party-composities ooit op.

Conclusie:
Het zesde album van The Tea Party heeft dus verschillende kanten. Het klinkt vertrouwd, maar ook gemakzuchtig. Er klinkt geen band als The Tea Party en die positie misbruikt de band een beetje. Zo vraag ik me terzijde nog af waarom producer Bob 'Rocktallica' Rock aan songs meegeschreven heeft. Niet dat deze songs per se slecht zijn ('Overload' klinkt als Pearl Jam vs. Soundgarden vs. Jeff Martin!) maar er moet toch een bedoeling achter gezeten hebben. Vooralsnog geef ik deze Tea Party het voordeel van de twijfel. Ik vrees wel een beetje voor een mogelijke opvolger. Je moet er toch niet aan denken dat als Seven Circles per ongeluk in Canada flopt, Bob Rock ingeruild wordt voor iemand als liedjesschrijver Desmond Child (Aerosmith, Bon Jovi).
Ondertussen blijf ik me verheugen op de komst van The Tea Party naar Nederland. Want jongens en meisjes, live zullen ze verslavend goed blijven!
Een 7.5.

Artiest: The Tea party Titel: Seven Circles Label: EMI Lengte: 45:09 Genre: Alternative Rock