DVD: Bassie en Adriaan - Het geheim van de sleutel SE

Liefhebbers van de onhandige clown Bassie en de heldhaftige acrobaat Adriaan kunnen nu een pronkstukje aan hun dvd-collectie toevoegen. De nieuwe editie van Het geheim van de sleutel heeft een opvallende vormgeving en mag door de toevoeging van een extra, verloren aflevering met recht de titel speciale uitgave dragen.

Jarenlang waren twee afleveringen uit de serie kwijt. Overal was al gezocht: in alle hoeken en gaten bij de omroep, in de archieven, op zolder, bij familie en vrienden. Nergens kon men die twee afleveringen vinden. Toch een beetje jammer, het avontuur was immers niet compleet. Maar wie schetst de verbazing van Aad van Toor toen hij onlangs in het omroeparchief alsnog stuitte op datgene waar hij al jaren naar op zoek was. In een donkere hoek lag de verloren aflevering. Een ware ontdekking en het klinkt bijna als een avontuur op zich. Helaas blijft aflevering zeven uit de serie nog steeds zoek. Maar ja, als deze opduikt kunnen we ongetwijfeld weer een re-release verwachten...

De originele serie is uitgebracht in 1978. In deze tweede serie (die met de Plaaggeest was de eerste) geven de boeven B1 en B2 ("Wat zeg-ie?") een sleutel aan Bassie. Deze sleutel is van een kluis waar de boeven gestolen diamanten in verstopt hebben. B1 en B2 krijgen de opdracht van hun sigarenbrekende baas om de sleutel terug te halen. Het feit dat Bassie en Adriaan op vakantie naar Spanje gaan, blijkt voor het boevenduo geen hindernis. Ze gaan gewoon met het vliegtuig mee.

Het is geweldig om de clown en acrobaat in actie te zien. De dialogen zijn soms tenenkrommend, de grapjes soms werkelijk tè flauw en B2 gaat na een half uur echt wel irriteren. Daar staat tegenover dat het prachtig is om de vele hoofden, kapsels, auto's en kleding uit de jaren '70 voorbij te zien komen. Hoogtepunt in de serie is wat mij betreft de achtervolging op het circuit van Zandvoort, compleet met opzwepende muziek, zinloos geslip en grote zonnebrillen. Genieten!

Technisch gezien valt de dvd niet tegen. De beelden zijn best ok en zoals verwacht in 4:3-verhouding. Het geluid is ook goed gedigitaliseerd en schalt door middel van Dolby Digital 2.0 uit je speakers. Het is alleen jammer dat de noodzakelijke nasynchronisatie nogal wat te wensen overlaat op sommige plekken. Sommige homeshopping-gedrochten zijn dan nog beter nagesynchroniseerd.

Dit mag echter de pret niet drukken. Of deze dvd nu het begin van je Bassie en Adriaan-collectie wordt of juist de laatste aanvulling: voor de prijs hoef je het niet te laten. De adviesprijs voor de speciale editie van Het geheim van de sleutel is ¤ 12,99.