CD: Supernatural Funky Musique Volume 2

Allereerst laat de hoes zien waar het om gaat: een gigantische afro afgedrukt op een knalpaarse hoes wijst op de aanwezigheid van de sound of the eighties. Je kan dus bij voorbaat met zo’n hoes al een hoop funky grooves verwachten. Met deze verwachting in je broekzak is het al aangenaam beginnen als je door swingende basslijnen en invallende trompetten wordt verwelkomd. Green Africa van Mysterious Traveller is zeker een goede, groovy track en meteen ook één van de langste tracks van het album. In de tijd waarin op bijna alle CD's nog maar twaalf tracks staan is deze CD geen uitzondering, maar de lengte van de tracks zorgt wel voor langer luisterplezier. Toch had het voorgenoemde nummer wel wat korter kunnen duren.
Behalve de rustige, groovy nummers staan er ook retro aandoende tracks op: vage synthesizergeluidjes gecombineerd met een jengelende gitaar en eenvoudige opjuttende teksten zoals "Jump up, let's go, let's take a part in that show" uit de gelijknamige track van Chris Joss. Het zijn deze gevarieerde tracks die het typische jaren tachtig gevoel weer naar boven laten komen. Vocalen en rijmteksten zijn vrijwel niet aanwezig in de nummers maar zijn vervangen door korte statements of beatboxachtige geluiden.

Ondanks dat de CD in feite een kleine weergave is van de goede kant van de discoperiode, staan er ook modern klinkende tracks op. Deze tracks hebben wel dezelfde insteek als hun retro voorgangers maar zorgen voor meer snelheid en voor het clubbie gevoel. One Of These Days van Kraak & Smaak is daar een prima voorbeeld van. De vocals en stemsamples worden relaxed afgewisseld met troms en trompetten, ondersteund door Breakbeat, funky bass. We kijken dus niet alleen terug op het tijdperk met het bijbehorende gevoel maar proberen het ook te verbeteren en toe te passen in deze tijd. Ook The Big Score van Fort Knox Five weet het gevoel in een relaxed swingend jasje te steken.

Het echte danswerk wordt veroorzaakt door het swingende, Latinachtige Mambossa van Combo Moderna. Dit soort muziek lokt je gewoon van de barkruk op de dansvloer en doet je denken aan mooie Latijns-Amerikaanse vrouwen in zwoele, sexy jurkjes. Shake that ass again! Datzelfde "Bossanova" geluid komt ook terug in Cubana. Deze tracks geven de CD een echt Latijns-Amerikaans tintje. In plaats van de gitaarriffjes hoor je nu de trommels als sfeermakers. Balkan Hotstep en Futbol In zijn ook twee Zuid-Amerikaans aandoende nummers met elk hun eigen maffe invulling daarvan. In het eerstgenoemde nummer wordt er flink gesampled met een maf stemmetje en trompetten terwijl het tweede nummer begint met commentaar op een voetbalwedstrijd en opeens zelfs Oosterse geluiden introduceert. Wederom is het moeilijk de voetjes stil op de vloer te houden.

De CD eindigt met een Jazzy gevoel dat meer dan twaalf (!!) minuten aanhoudt. We're Gonna Rule The World part 2 is het vervolg op de intro aan het begin van de CD. Met dit nummer is een compilatie van verschillende tracks afgesloten. Waar de CD begon als een soort retro Disco revival, ontvouwde de inhoud zich als een mengsel van Jazz, Latin, Funk en heerlijke dansbare Groove. Wil je meer weten over de inhoud van de CD en een eindoordeel, check dan de volgende pagina voor de informatie.