DVD: Koko Flanel

Koko Flanel, het verhaal

Urbanus speelt in Koko Flanel Placide Smellekens, een vogelhuisjesverkoper op de Antwerpse markt, die totaal zijn eigen leven leidt. Als op een duistere nacht zijn vader op sterven ligt krijgt Placide van hem nog een laatste opdracht: hij moet binnen een jaar nageslacht krijgen, anders zal zijn vader bij hem thuis komen spoken. Placide ziet de bui al hangen, want hij heeft er geen enkel vertrouwen in dat er een vrouw in België is die minimaal negen maanden bij hem wil blijven. Wanneer hij op een dag tijdens zijn werkzaamheden op de markt een plastic boomerangvogeltje wil laten zien aan een potentiële klant, blijft het speelgoed vastzitten bovenin een lantaarnpaal en besluit hij het vogeltje terug te gaan halen. Helaas voor Placide blijken de lantaarnpalen in België niet zo sterk te zijn, want al snel buigt de paal om en hangt hij plots boven de set van een fotoshoot voor een advertentie van bontjassen. In eerste instantie zijn de reclamemakers woedend op Placide, maar hij heeft enkel oog voor de vertegenwoordigster van het reclamebureau, de schone Sarah (gespeeld door Bea van der Maat). Hij vreest haar nimmer weer te zien, maar het toeval wil hem gelukkig helpen in de liefde. Bij gebrek aan beter materiaal wordt de afbeelding met het model in bontjas (en een aan een lantaarnpaal hangende vogelhuisjesverkoper) tóch gebruikt in de reclamecampagne.

Er wordt niet één bontjas verkocht, maar al snel meldt zich een textielfabrikant bij het reclamebureau. Het wanstaltige fleecejack dat Placide op de foto draagt blijkt, dankzij Placide, een regelrechte verkoophit te zijn en er worden er miljoenen van verkocht. De maker van het jack staat erop dat Placide ook aan een tweede fotoshoot meewerkt om gelijksoortige wanstaltige broeken te verkopen. De directrice van het reclamebureau snapt niet precies wát de 'X-factor' bij de bebaarde Placide precies is, maar besluit hem een wurgcontract voor te leggen. Placide op zijn beurt weet helemaal niet wat een 'X-factor' is, maar tekent het contract zonder het te lezen, zolang hij maar bij zijn schone Sarah in de buurt kan zijn. Wat hij dan nog niet weet, is dat Sarah niet voor de natuurlijke charmes van Placide valt, maar voor de gelikte verschijning van Arlondo (gespeeld door Herbert Flack), die op zijn beurt jaloers is op Placide omdat hij zijn plek als opkomende ster in de reclamewereld heeft ingenomen. Daarnaast is Sarah boos op haar bazin omdat zij haar geen modelijn laat ontwerpen. Al deze relationele verwikkelingen, jaloezie en bozigheid leiden tot een bijzonder verrassend verhaal, waarbij Placide niet zo dom is als hij eruit ziet.

Koko Flanel, de DVD

Volgens de hoes van de DVD gaat het hier, net als bij de DVD van Hector om een special edition. Opnieuw opmerkelijk, want het is de eerste en enige versie van Koko Flanel die op DVD is verschenen. Daarnaast, en dat is wellicht geheel terecht, staat er op de hoes vermeld dat het gaat om een gerestaureerde versie, waarbij de kijker zowel een beter geluid als beeld kan verwachten. Als je je bedenkt dat de film uit 1990 stamt, dan durf ik wel te beweren dat de claim dat de film verbeterd is, geheel terecht is. Het beeld is veelal scherp, bevat weinig ruis en van fletse kleuren is geen sprake. Het geluid is veelal goed te noemen, en in tegenstelling tot de film Hector zijn er geen Vlaamse dialogen die voor de Nederlandse kijker moeilijk te volgen zijn. Mocht je er toch problemen mee hebben dan kun je gebruik maken van Nederlandse ondertiteling, zodat er altijd nog de mogelijkheid is om de teksten terug te lezen.

Het is duidelijk te zien dat de DVD van Koko Flanel en Hector tegelijk zijn gemaakt en eigenlijk ook op exact dezelfde wijze. Alleen de bewegende menu's zijn voorzien van andere screenshots en soundbits. Ook hier beslaat de DVD één disc en bevat, naast de hoofdfilm, een aantal extra's. Allereerst is er de mogelijkheid om te kijken naar de originele bioscooptrailer. Niet echt interessant, aangezien de trailer voornamelijk uit één scène van de film bestaat. Ook kun je kijken naar een korte documentaire over de (wereld)première van de film. Tot slot kun je de film bekijken met commentaar van regisseur Coninx en Urbanus. Ook hier kun je merken dat de films kort na elkaar op DVD zijn gezet en vermoedelijk hebben ze de twee commentaartracks in één middag opgenomen. Ook hier is het commentaar zo nu en dan knap geestig, al mist de scherpte die je bij het commentaar van Hector tegenkomt.

Koko Flanel, de conclusie

Koko Flanel is een bijzonder charmante Nederlandstalige film waarbij je regelmatig moet lachen vanwege absurde en hilarische momenten. Het verhaal is wellicht een beetje dunnetjes en onwaarschijnlijk, bij een film als Koko Flanel moet je dan ook geen filmisch hoogtepunt verwachten. De manier waarop het verhaal is vormgegeven is echter wel bijzonder origineel; als je de film voor de eerste keer bekijkt is er geen moment dat je kunt voorspellen wat er later zal gebeuren. Ik heb me met Koko Flanel bijzonder goed vermaakt. Ook de uitgave op DVD is bijzonder goed geslaagd. Er zijn een paar extra's, waarmee je je goed kunt vermaken (vooral de commentaartrack is de moeite waard) en ook de kwaliteit van beeld en geluid is goed te noemen. Al met al een DVD om in huis te hebben als je van films uit de lage landen houdt. De film krijgt van mij een 7.5 en de DVD-uitgave eenzelfde cijfer, een 7.5.