Boek: Lemony Snicket - A Series of Unfortunate Events

Lemony Snicket is uiteraard een pseudoniem (Lemony himself zou nu zeggen dat jullie natuurlijk allemaal weten wat een pseudoniem is: namelijk iemand die onder een andere naam dan zijn/haar echte naam, boeken schrijft) voor Daniel Handler, die samen met Brett Helquist (illustrator) de boekenreeks 'A Series of Unfortunate Events' verzorgt. De serie gaat over de kinderen Baudelaire, die boek na boek blootgesteld worden aan rampen, misverstanden, verdriet, honger, ontberingen, gemene listen, gruwelijke familieleden en andersoortige ellende.

De auteur en de illustrator

De eerste bundel bestaat uit de eerste drie boeken in de reeks: 'Het Bittere Begin', 'De Slangenserre' en 'Het Rampzalige Raam'. Er is inmiddels ook een film gemaakt over al deze ellende en deze beslaat ook de eerste drie boeken, dus deze review kan je een goede indruk geven van wat je te wachten staat.

Het verhaal

Er zijn drie kinderen in de Baudelaire-familie: Violet (de oudste en vindingrijkste), Claus (de middelste en slimste) en Roosje (de jongste en bijtgraagste). Violet blinkt vooral uit in het uitvinden van mechanische constructies die onze helden vaak zullen helpen in moeilijke situaties. Claus is vooral een onderzoeker die boek na boek verslindt om voor de broodnodige achtergrondinfo bij Violets uitvindingen te zorgen. Roosje kan bijna niet praten, maar maakt wel de nodige rake opmerkingen en weet op cruciale momenten cruciale sluiproutes te vinden en cruciale objecten door te bijten. Helaas verliezen de drie in de eerste paar pagina's van het verhaal al hun ouders en worden ze overgedragen aan de zorg van meneer Poe, hun tijdelijke voogd. Meneer Poe is de bankier van hun ouders en tevens beheerder van het enorme Baudelaire-fortuin totdat de oudste (Violet dus) de leeftijd van achttien jaar bereikt. Meneer Poe bedoelt het allemaal heel goed, maar is helaas iemand die de dingen niet zo goed doorziet. Zo heeft hij helemaal niet in de gaten dat de eerste voogd (er zullen er nog vele volgen) van de kinderen een griezel van een vent is, die alleen maar uit is op het fortuin van de kinderen. Hoewel de kinderen graaf Olaf in deel een te slim af zijn, zal hij nog vele malen (dertien keer om precies te zijn, zoveel delen zullen er uitkomen) terugkeren met diverse snode plannen en vermommingen om het fortuin van de kinderen af te pakken. In ieder boek gaan de kinderen naar een nieuwe voogd (meestal een ver familielid), waar ze het soms wel en soms niet naar hun zin hebben (de meeste familieleden van de Baudelaires zijn op zijn zachtst gezegd nogal eigenaardig). De vileine graaf Olaf weet de kinderen echter keer op keer te vinden, waardoor alle ellende en avontuur weer begint. Het is telkens aan de drie kinderen om met hun eigen vindingrijkheid, creativiteit en samenwerking te ontsnappen aan de klauwen van graaf Olaf.