CD/DVD: Jay-Z & Linkin Park - Collision Course

Iedereen die de charts een beetje in de gaten houdt, heeft waarschijnlijk al een mash-up gehoord, die van Numb (Linkin Park) en Encore (Jay-Z) die deze week op 22 binnenkwam in de Top 50 (week 49). De combinatie Jay-Z en Linkin Park is op papier te gek, maar houdt dat stand als je ernaar gaat luisteren? Als je Collision Course koopt, krijg je een DVD en CD.

De DVD

De 'main movie' van de DVD is Collision Course, de registratie van de totstandkoming van de samenwerking tussen Jay-Z en Linkin Park. Het beeld is in NTSC, maar dat mag voor geen enkele enigszins moderne tv meer een probleem zijn. Jay-Z duikt met de mannen van Linkin Park in de studio, waar het voornamelijk aankomt op het inzingen van raps om ze in de muziek van Linkin Park te passen. Want Collision Course is wat muziek betreft meer voor de fans van Linkin Park dan voor de fans van Jay-Z.

Collision Course duurt een dikke 41 minuten, waarin je de studiobeelden ziet, de repetities en uiteraard het volledige optreden waaruit uiteindelijk de 20 minuten durende uitzending van MTV Ultimate Mash-Ups is gemaakt, die in november is uitgezonden. De DVD is een puik stukje werk, dat er strak uitziet en net zo strak klinkt. Naast de volledige Collision Course en de MTV Ultimate Mash-Ups uitzending is er nog een foto-album als extra op de DVD gezet. Niet bepaald een geweldige inzet van het medium DVD, maar toch leuk om te zien.

De CD

De CD bevat uiteraard het resultaat van het studiowerk dat te zien is geweest op de DVD. In totaal werden dertien nummers gemixt tot zes tracks. De flow van Jay-Z past perfect bij de vocalen van Mike en Chester, samen levert dit een aantal subtiel gemixte tracks op. Numb en Encore zijn daar nog niet eens het beste voorbeeld van, Izzo en In The End wel het slechtste. Persoonlijke favoriet is de afsluiter, de mix die Points of Authority combineert met 99 Problems en One Step Closer.

Zes nummers op een hele CD is wat weinig, daarom werd de overgebleven ruimte gevuld met wat extra materiaal. De Electronic Press Kit bijvoorbeeld, waarin je een interview ziet met Mike, Jay-Z en Linkin Park bassist Phoenix. De 'exclusieve foto's' lijken mij gewoon stills uit het videomateriaal, hier en daar bewogen en niet van geweldige kwaliteit, maar ach. Dan hebben we nog de AIM icons (wie gebruikt hier nou AIM) en de Live Desktop met Linkin Park nieuws, tour data en meer. De Numb/Encore video die op de CD staat is het laatste extraatje, die net als de EPK wel vanaf internet wordt gestreamd (in Quicktime). Geinig!