CD: Kane - Fearless

Spannend, na bijna vier jaar eindelijk weer een nieuw album van Kane. Er is veel gebeurd in deze vier jaar en ik ben erg benieuwd op welke manier dat hun muziek beinvloed heeft. In interviews vertelden de bandleden dat dit album minder geproduceerd is dan haar voorganger 'So glad you made it'. Dat is iets waar ik erg blij mee ben. Alhoewel ik de vorige cd erg goed vond, waren er wel erg veel gladde studioleukigheidjes toegevoegd.

Mijn eerste kennismaking met het nieuwe werk kwam in de vorm van de eerste single van deze cd 'Something to say'. Een aanstekelijk poprocknummer dat inderdaad veel 'echter' klinkt dan de vorige singles. Meer 'band speelt liedje' dan 'band speelt liedje in, dat daarna naar wens wordt aangepast'. Ook 'Faith' kende ik al, aangezien de band dit al een paar jaar zo hier en daar speelt op optredens. Een mooi, rustig luisterliedje, dat op de cd wel iets meer uptempo wordt uitgevoerd dan ik tijdens optredens heb gehoord. Ook de single 'Dreamer', opgedragen aan Guusje Woesthoff-Nederhorst is, als afsluiting, op de cd opgenomen.

De inlay is zoals altijd goed verzorgd en voorzien van mooie foto's. Leuk is de 'Travelogue'. Daarin vind je niet alleen de songteksten en credits, maar ook de momenten en locaties waarop er aan de liedjes gewerkt is. Het is duidelijk te zien dat Dinand veel heen en weer heeft gependeld tussen Los Angeles (studio) en Nederland!

De cd is bij vlagen zeer sterk. De langzame openingstrack 'Go' is met haar krap 2 minuten wat mij betreft één van de indrukwekkendste nummers van het album. In dezelfde stijl is ook 'All I can do', opgedragen aan Dinands zoontje. Een vader die alle mooie wensen voor zijn zoontje bezingt... Het zal wel komen doordat ik zelf moeder ben, maar ik word er helemaal week van. De uptempo nummers á la 'Something to say' zijn in de minderheid. Ook knallen ze geen van allen net zo hard als deze single, al vind ik 'Believe it' na een paar keer luisteren wel steeds meer blijven hangen.

Al met al vind ik deze cd minder op hits jagen dan haar voorganger deed. Sterke nummers zijn er genoeg, met name de ballads zijn indrukwekkend, maar de cd zakt ook wel eens een beetje in, zoals bij het bijna vijf en een halve minuut lange 'Master of the game'. Kane is met 'Fearless' in mijn ogen een goede weg ingeslagen: gewoon lekker muziek maken en als men het goed vindt komen die hits vanzelf wel!

Label: BMG Releasedatum: 23-mei-2005 Waardering: