Interview: Machine Head

Ook op het laatste album van de band vinden we een rustiger nummer terug dan we gewend zijn van Machine Head: het veelbesproken 'Descend The Shades Of Night'. Een nummer dat goed heeft uitgepakt, aldus Flynn. "Onze fans kunnen zich echt in dat nummer vinden. Dat was zeker een verrassing voor ons. We hebben onlangs een show met Slayer en Slipknot gedaan in Parijs en we waren wat nerveus om die track toen te spelen. Ik bedoel, er stonden daar vooral Slayer- en Slipknot fans. Maar toen we het nummer speelden was het echt geweldig: veertienduizend mensen stonden mee te klappen."

Het bekendste (en volgens velen: beste) nummer van het album is ongetwijfeld 'Imperium', tevens de eerste single van het afgelopen album van Machine Head. En, bij een single hoort een videoclip. Deze kwam er ook, maar mocht lange tijd toch niet op de Amerikaanse MTV getoond worden. De reden? De 'fucks' waren niet goed genoeg weg gewerkt. Erg frustrerend, volgens Flynn. "Zeker als een nummer ongeveer 25 keer 'fuck' in zich heeft, zoals Imperium. Maar hier in Holland maakt dat niet uit toch? Hier spelen ze toch gewoon de complete 'fuck-versies'? In Amerika is het daarentegen sinds 11 september echt compleet doorgedraaid."

Wat heeft 11 september daarmee te maken?
Flynn: "Sinds die dag is iedereen overmatig op zoek naar zaken die ook maar in de minste mate aanstootgevend voor wie dan ook kunnen zijn. Dat betekende dat we elke 'fuck' in de video weg moesten editten met het logo van Machine Head en het geluid moesten blurren zodat je niet meer kon horen wat er gezegd werd. We moesten zelfs meerdere keren editten omdat het blur-effect niet lang genoeg bleek te duren. Dat is echt shit. Maar ja, dat is hoe het gaat in Amerika. Het is MTV, wat wil je er tegen doen? Als je wilt dat je video gespeeld wordt, zul je met hun eisen in moeten stemmen."

In veel recensies van jullie album wordt de vergelijking gemaakt met St. Anger van Metallica, dat ongeveer in dezelfde periode uitkwam. Over het algemeen kwam jullie album beter uit die tweestrijd. Dat moet een groot compliment zijn voor jullie?
Flynn: "Dat betwijfel ik. Kijk, als je had gezegd dat ons album beter was dan 'Master Of Puppets', dan was het echt een groot compliment geweest. Bij St. Anger is het meer dat ons album beter zou zijn geweest dan de slechtste plaat van Metallica. Begrijp me niet verkeerd, ik hou echt van Metallica en zelfs van een aantal nummers op 'St. Anger', maar verder vond ik die plaat echt veel te veel een rock 'n rollplaat, met te veel rock 'n rollriffs. Ik wil de metal in Metallica horen, anders hadden ze zichzelf maar Rock 'n rollica moeten noemen."

Hij vertelt het met een grijns. Hij heeft ook alle reden om te lachen, want het gaat de band voor de wind. Ook financieel gezien. "We doen het aardig ja. Wat is daar mis mee? En ja, het geld is ook één van de redenen dat we weer terug zijn bij Roadrunner."