Theater: Holiday on Ice - Hollywood

Wat ik me herinner van Holiday on Ice van 25 jaar terug is veel mooie jurken en veel glitter. Wat dat betreft was ik wel een klein beetje teleurgesteld in 'Hollywood'. De show is namelijk, en zeker voor de pauze, veel soberder. Ook het decor is volgens mij minder uitbundig dan vorige shows. In de show 'Hollywood' komt van alles voorbij wat met film te maken heeft. Van de 'stomme' zwart/wit films tot de science fiction films en alles wat zich daar tussen bevind.

Tussendoor krijgen we wat hilarische audities te zien van het duo Karoly Gaspar en Oliver Pekar. Karoly Gaspar is een beroemd Hongaarse acrobaat en Oliver maakte vroeger deel uit van een kunstschaatsduo. Samen zijn ze een perfect koppel die heel wat lachers op de hand krijgen door eindeloos auditie te blijven doen. Uiteindelijk krijgen ze ook een rol in de show en voeren ze op de muziek van ET een schitterend acrobatisch hoogstandje op.

Craigh Heath

Maar er zitten nog meer toppers in de show. Zoals Craig Heath, die ongetwijfeld één van werelds beste schaatsers is. Hij komt speciaal voor de Nederlandse show voorbij in de rol van "Floris". Ik meen begrepen te hebben dat Maud live zou zingen in de "Holiday on Ice" shows, maar ze schitterde door afwezigheid, hoewel de titelsong van "Floris" wel voorbij kwam.

Forrest Ryan McKinnon

Forrest Ryan McKinnon is ook onvergetelijk in "Hollywood". Deze zogenaamde "jump skater" (hij doet dus veel springacts) heeft letterlijk vuur onder zijn schaatsen en schittert onder meer in de rol van James Bond, waarin hij door een hoepel van vuur springt, en als de schurk in de act met Charlie Chaplin. Oude en nieuwe films wisselen elkaar af. Zo waan je je in de wereld van Titanic en Moulin Rouge en voor je het weet zit je in "Jailhouse Rock" met Elvis Presley.

Ik blijf het indrukwekkend vinden hoe makkelijk de schaatsers zich voortbewegen op de schaats. Niet alleen schaatsen, pirouettes draaien, maar ook rennen en lopen op de schaats lijkt mij ontzettend moeilijk. Ik ben al blij dat ik me staande kan houden op schaatsen, laat staan me er op voortbewegen. En dan soms ook nog eens met de meest onmogelijke kostuums. Ik had gehoord dat er in eerdere voorstellingen de schaatsers nog wel eens onderuit gingen, maar deze avond bleef iedereen op de schaats.

De hoogtepunten van de show zijn de zeer uitbundige "Can-Can", James Bond en natuurlijk de 'grand finale' in een StarWars achtig decor met werkelijk schitterende kostuums. Maar er zijn ook feestmomenten, zoals tijdens "Fame" en "Footloose" waarin de schaatsers het publiek van hun stoel af weten krijgen. Holiday on Ice blijft na al die jaren nog steeds indrukwekkend en is absoluut tijdloos!

Voor het Holiday on Ice topic op het forum klik hier.