Film: Man On Fire

Dramatiek, het hoort nu eenmaal bij dit genre. Er moet een band zijn tussen de actieheld en het slachtoffer, voordat een acceptabele ware wreker ontstaat. Dat die wreker nu dan ook eens een keer echt tot het uiterste gaat, is erg noemenswaardig. Zeker in vergelijking met die mislukte pilot voor een TV-serie, de eerder genoemde Walking Tall. Er is zat op de film aan te merken, zo duurt de aanloop wel erg lang en is het redelijk voorspelbaar, maar toch houdt het de aandacht vast. Belangrijkste vraag, valt er te genieten van de film? Ja. Zo slecht acteert Denzel in het tweede deel ook weer niet en tegen de geweldige prestatie van Dakota Fanning als Pita valt ook haast niet op te boksen. De filmtechnische hoogstandjes zijn erg mooi. De film loopt goed, de gehele 142 (!) minuten lang. De drukkende warmte van Mexico-stad is gewoon te voelen in de zaal. Flitsende beelden van Creasy’s gedachten houden het tempo er goed in. Op de duistere momenten in de film wordt de toon gezet door de perfect gekozen muziek van de Nine Inch Nails. Een sfeer die precies overeenkomt met wat de beelden laten zien. Het doet denken aan de stijl van Tarantino. Het gebruik van het zinnetje Revenge is a dish best served cold en de aanbeveling van Tarantino zelf (One of Tony Scott’s best pictures. Hard gripping and tough as hell), versterkt deze connectie. Maar goed, Tarantino heeft dan ook een nieuwe standaard gezet voor het genre wraak en zijn woord is wet. Let wel, het ís geen Tarantino, maar wel een redelijk felle film voor een pittig avondje uit.

Score: 7

Man On Fire: Pita 6 Creasy

GenreThriller