(Strip)Boek: Alfred J. Kwak 'Afspraak is afspraak'

Natuurlijk heb ik het hele verhaal gelezen en ik moet zeggen dat ik er nog niet helemaal uit ben. Is dit verhaal wel voor kinderen geschreven of is het meer een kinderlijke vertelling voor volwassenen? Het verhaal gaat natuurlijk niet echt over Alfred J. Kwak. Hij speelt er wel in mee, maar de echte hoofdrolspelers zijn de president van Pentagonië (let op de subtiele verwijzing naar het Pentagon), Sjors O. Bear en Koning Kamel Bi Ba Balassi van Zandweid. Sjors O. Bear (die het beste omschreven kan worden als George W. Bush jr.) wordt geadviseerd door een oude schoolgenoot van Alfred, Dolf de Kraai (die in een eerder verhaal als een Adolf Hitler wordt neergezet). Dolf hitst de president om het verdrag voor rechten van het kind niet te ondertekenen, net als koning Bi Ba Balassi dat niet heeft gedaan; deze Zandweidse koning stelt namelijk zelf kinderen te werk om de oliepijpleidingen in zijn land schoon te maken. Adviseur en tevens bommenfabrikant Dolf overtuigt president Bear om Zandweid aan te vallen om de kinderen te bevrijden en de olie te verkopen.

Een bekend verhaal? Zeker! Er kan niet ontkend worden dat dit geen luchtig verhaaltje is, maar een aanklacht tegen kinderarbeid, het gebrek aan Amerikaanse medewerking om kinderrechten te respecteren en de oorlogszucht van dit land. Alfred J. Kwak speelt hierbij een kleine rol; hij raakt door een ongeluk verzeilt bij de kinderen die aan het werk zijn in de pijpleidingen en weet hen te bevrijden. Gelukkig, en dat is natuurlijk wel belangrijk in een kinderboek, loopt alles goed af!

Naast dit spannende verhaal met een knipoog naar de realiteit bevat het boek ook een serieus stuk voor de kinderen, niet verwonderlijk aangezien het boek is geschreven naar aanleiding van 'de dag van de rechten van het kind' van Unicef. In een aantal pagina’s wordt aan de kinderen uitgelegd wat de rechten van het kind zijn en wat voor plichten daarbij horen. In makkelijke taal worden veertig artikelen uit de ‘Rechten van het kind’ aan de kinderen gepresenteerd en wordt hen uitgelegd wat het nut van dit verdrag is.