DVD: ' Q & Q'

De uitgave van Q & Q op DVD zal voornamelijk bedoeld zijn voor mensen die een stukje jeugdherinnering in huis willen halen. Voor hen is een introductie van het speurdersduo overbodig. Maar er zijn natuurlijk ook nog genoeg mensen die de serie willen aanschaffen om nou eens te kijken waarom deze toch bij zovelen populair is geworden. Zelf ben ik geboren nadat de serie werd uitgezonden, en behalve enkele korte fragmenten die ik wel eens voorbij heb zien komen in een flashbackprogramma, had ik dan ook geen flauw idee wat ik moest verwachten.

Q & Q is geschreven door Harrie Geelen die ook de auteur was van de succesvolle serie 'Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer'. Na deze serie was de vraag naar een andere (spannende) serie zo groot dat hij besloot samen met Joop Stokkermans (componist van de befaamde muziek in beide series) 'Q & Q' op de buis te brengen. 'Q & Q' dankt zijn naam aan de twee hoofdrolspelers, althans de karakters die zij spelen. Wilbur Quant (gespeeld door Martin Perels) is nog maar net met zijn vader, zus en huishoudster verhuisd van de grote stad naar het kleine dorp Runkum. Daar ontmoet Wilbur tijdens het paardrijden een jonge fotograaf in een boom. Deze jongen, Aristides Quarles van Ispen (gespeeld door Eric van 't Wout), fotografeert vogels en weet na een korte kennismaking Wilbur te interesseren voor het fotograferen van een specht. Als de jongens proberen de vogel op de gevoelige plaat vast te leggen gaat er iets mis en wordt er per ongeluk een foto van struikjes iets verderop gemaakt. Als de jongens vervolgens de gemaakte foto's gaan ontwikkelen in de donkere kamer van Aristides, zien ze op een vage foto een man met een hoofdwond in de bosjes liggen. Geschrokken laten ze de foto aan hun familie zien, maar niemand gelooft de jongens dat er een gezicht te zien is. Als ze in het bos de man later nergens kunnen vinden en ter plekke een pakje sigaretten en een ring aantreffen besluiten ze de politie in te lichten. De politie wil de jongens echter niet verder helpen en laat al snel zien enkel interesse te hebben in het uitdelen van boetes (de tijden zijn blijkbaar nog steeds niet echt veranderd). Gelukkig blijkt de excentrieke oudoom van Aristides wel vertrouwen te hebben in de vondst van de jongens. Samen gaan ze op ouderwetse speurtocht naar de man in het bos.