Dossier: André Hazes, een vriend voor altijd

Iedereen kent André Hazes. Iedereen heeft wel eens een lied van hem gehoord. En zijn teksten zijn voor iedereen herkenbaar. Ze gingen altijd over het leven zelf, zonder opsmuk en ondoorgrondelijke metaforen. André was eerlijk, direct en altijd zichzelf. Met zijn dood laat hij behalve Rachel en de kinderen, ook een leegte achter bij de fans. FOK! eert André met speciaal dossier, gemaakt voor én door fans.

‘Ik dacht altijd dat ik niet ouder zou worden dan vijftig jaar’, vertelde André Hazes toen hij vijftig werd. ‘Ik zou er vrede mee hebben, want ik heb al voor honderdvijftig jaar geleefd.’
André werd 53, maar in die 53 jaar leefde hij meer dan menig mens doet in zijn hele leven. Hij stond volop in het leven en wist dit te vertalen in honderden mooie, gevoelige liedjes. Dat is zijn testament voor ons, dat is waardoor wij hem nooit zullen vergeten. André Hazes zit verweven in ieders leven.

hazes2

Ontroerend

Je hoeft niet eens fan te zijn, zijn teksten herkent iedereen. Iedereen was ooit een beetje verliefd, iedereen is wel eens belazerd door een vriend en iedereen heeft wel iemand die in hem of haar geloofd. Zijn teksten zijn niet ingewikkeld, het is precies zoals hij het zingt. Altijd rauw, soms met een scheutje humor en zelfrelativering, vaak ontroerend.
Hazes groeide op in de Amsterdamse Pijp. Hier maakte hij voor het eerst kennis met een publiek dat geraakt werd door zijn stem. Toen hij op een dag geen geld genoeg had om een cadeau te kopen voor zijn moeder op Albert Cuyp, stelde een marktkoopman voor dat hij liedjes moest gaan zingen om geld op te halen. De kleine André pakte een sinaasappelkistje en zette een lied in. Niet veel later had hij geld genoeg om voor zijn moeder een prachtig cadeau te kopen.

Het was Johnny Kraaykamp die André op de Albert Cuyp ontdekte. Kraaykamp had samen met Rijk de Gooijer een televisieshow en hij liet het jochie ‘Piove’ zingen. Een kindster was geboren. En het lied zou hij gedurende zijn kleurrijke carrière blijven vertolken.

hazes2

Eenzaam

De grote doorbraak van Hazes kwam in 1977. Zijn single ‘Eenzame kerst’ werd een gigantisch succes. Nederland voelde precies aan wat hij wilde zeggen met het lied. Hij legde de vinger op de zere plek, de eenzaamheid die velen voelden rond de donkere dagen rond kerst.
Veel van zijn teksten bleven over eenzaamheid gaan. ‘Een beetje verliefd’, ‘Een vriend’, ‘Het Rode Licht’ zijn daar slechts enkele voorbeelden van. De liedjes waren door het leven getekend, maar Hazes bleef zoeken naar de liefde. Hij trouwde drie keer en de derde keer was het raak. Hij trouwde met Rachel, die rotsvast in hem geloofde en in hem blééf geloven. En dat bleven zijn fans ook altijd doen.

André scoorde vele hits, zong voor uitverkochte zalen en stadions en steeds weer nieuwe generaties werden geraakt door zijn nummers. Het lied waar Hazes zelf het meest mee had werd echter nooit een hit. 'De Vlieger' verhaalde over een zoontje dat een brief naar zijn overleden moeder wilde sturen met behulp van een vlieger.
Het knappe van Hazes was dat hij nooit camp werd, wat veel generatiegenoten gebeurde. Die traden alleen nog op in zalencentra die hen boekten uit gratie van nostalgie. De zanger uit De Pijp werd in zijn hele carrière op handen gedragen.

Zij gelooft in mij

Zijn aanhoudende populariteit werd nog eens bevestigd toen de documentaire ‘Zij Gelooft in Mij’ een gigantisch bioscoopsucces werd. In dit openhartige portret kon heel Nederland de ups en downs van zijn privé-leven volgen. Dat het een ietwat sombere film werd betreurde de zanger. Regisseur John Appel had uit uren en uren materiaal veel humoristische passages weggesneden. Appel gaf Hazes het overige materiaal, waar de zanger zelf ooit een humoristische film uit wilde knippen.

hazes2

André Hazes heeft ons veel te vroeg verlaten, maar hij laat ons niet alleen achter. Zijn liedjes blijven altijd actueel. Ze blijven ons troosten, ze laten ons lachen en huilen. En juist omdat zijn teksten zo eerlijk zijn, blijven ze tijdloos. André, jarenlang was jij onze gabber, je blijft altijd een vriend. We zullen je missen.