CD: Radio 4 - Stealing Of A Nation

Door de productie van 'Gotham!' had Radio 4 een lekkere sound; het was een combinatie van dansbare disco en rock met een scherp randje. De sound van het album was doordrenkt met de ervaring van het DFA-team, bestaande uit Tim Goldsworthy en James Murphy, die je makkelijk kunt beschouwen als meesters in de productie van platen die zo'n soort sound nodig hebben. Radio 4 besloot echter dat 'Stealing Of A Nation' een andere producer nodig had.

Als er iets wel was dat Radio 4 niet had moeten doen voor 'Stealing Of A Nation' dan was het dat wel. Een andere producer is nooit weggenomen, maar Max Heyes heeft de complete sound van Radio 4 eigenhandig om zeep geholpen. Het geluid van 'Gotham!' had tenminste dat "live-gevoel", het klonk echt. De productie van Max Heyes heeft de sound van de band echter veranderd in een klinische brei van duizend-in-een-dozijngeluiden.

Radio 4

Hoe anders was het op Lowlands 2004, toen de nieuwe nummers live gespeeld werden. Toen had ik echt zin in het nieuwe album. Door dat live-optreden had ik het idee dat 'Stealing Of A Nation' de concurrentie aan zou kunnen gaan met !!! en The Rapture. Bij de eerste klanken van 'Party Crashers' is het echter al meteen mis, de drums zijn gewoon doodordinaire drumcomputers geworden en het klinkt allemaal veel te soft, veel te gelikt. Je zou bijna gaan denken dat deze ellende is ontstaan omdat de band nu bij een groter label zit en dat van hogerhand besloten is om een radiovriendelijke plaat uit te brengen.

Wat ook bloedirritant is is dat de zang van Anthony Roman veel te hard in de mix staat. De reden hiervoor is misschien dat de politieke statements misschien beter naar voren komen, maar dat effect heeft het niet bepaald op mij. De stem van Anthony behoort sowieso niet echt tot mijn favorieten en de muziek van Radio 4 is naar mijn mening ook de compleet verkeerde muziek om te verkondigen dat Bush een eikel is en hij moet oprotten naar zijn ranch in Texas.

Radio 4

Want dat probeert Radio 4 duidelijk te maken met 'Stealing Of A Nation'; alles in de VS is kut en dat komt allemaal door Sjors Dubbel U. Of dat echt zo is wil ik graag in het midden laten, maar feit blijft dat het al ontiegelijk vaak gedaan is en dat het mij behoorlijk de strot uit begint te komen. Is het nou zo moeilijk om een origineler concept te verzinnen om je teksten op te baseren? En door de luchtige muziek wordt het behoorlijk moeilijk om de teksten serieus te nemen. Ik bedoel, je gaat toch ook niet een grindcorenummer schrijven over het Breezermeisje dat je vorige week in de metro tegenkwam?

Laat je echter de zang uit de mix dan blijft er van 'Stealing Of A Nation' een halfbakken discoplaat over waarvan enkele nummers het best wel eens goed zouden kunnen doen op de dansvloer, maar ik kan me niet voorstellen dat Radio 4 dat voor ogen had toen ze Max Heyes aannamen voor de productie. Het is echt ontstellend om te horen hoe één persoon de toekomst van een band misschien wel om zeep geholpen kan hebben.