Reportage: Giel Beelen in de ochtend

Het is kwart voor vijf in de ochtend als ik in de auto stap. Ik ga op weg naar Hilversum, om zes uur ben ik te gast in de ochtendshow van Giel Beelen. Het is donker, koud en mistig. Op Radio 3 klinkt Marisa die deelnemers een plaatje wil laten zingen. Als ik naar de studio bel om het adres te vragen, altijd handig zo’n navigatie, dan krijg ik Marisa zelf aan de telefoon. Waarom ik het adres nodig heb. ‘Nou’, zeg ik. ‘Ik ben straks te gast in het ochtendprogramma van Giel.’
‘Oh leuk’, zegt Marisa. ‘Doe hem straks de groeten van me. Ja, ik zie hem zelf zo ook nog even, maar hij vindt het toch leuk om de groeten te krijgen van me.’



Als ik iets na zes uur de nieuwe Radio3 studio inloop kom ik Giel Beelen tegen op de trap. Hij begroet me kort, hij heeft namelijk even geen tijd. Beau van Erven Dorens heeft een singletje gemaakt en hij is hem kwijtgeraakt. Paniek dus. In de gang kom ik Marisa tegen. Ook zij heeft haast, want ze moet de trein halen. ‘Alles wat je weten wilt kun je straks aan Giel vragen’, zegt ze. En dan is ze verdwenen.
De familie Beelen (Marisa is Giels vrouw) heeft het druk. Dat is niet zo verwonderlijk want het gezinsleven staat behoorlijk op zijn kop. Sinds vier maanden heeft Giel Beelen een ochtendshow en niet zomaar een. Hij heeft de uren van Rob Stenders overgenomen, die zo goed scoorde dat Yorin FM hem veel geld bood een overstap te maken. En dus vult nu Giel Beelen deze uren. Om half vijf in de ochtend staat Giel op. Marisa is dan al een tijdje in de studio. Omdat ze geen vervoer heeft neemt ze de laatste trein naar Hilversum en haalt de nacht door.
Giel heeft elk denkbaar radio-uur al gehad. Hij begon in de nacht, week daarna uit naar de middag, kreeg vervolgens de avond en nu is hij dus elke ochtend te horen. Het maakt hem eigenlijk niet uit op welk uur van de dag hij radio maakt. Hij is op de zender en dat is wat telt, aldus de DJ. ‘Het enige dat ik wil is bij de radio werken. Als ik geen eigen programma zou hebben dan zette ik misschien geluidsbanden scherp voor de EO.’

Marisa
Marisa heeft haast: ‘Doe de groeten aan Giel.'


Die klusjes kan hij vooralsnog aan anderen overlaten want zijn programma scoort tot nu toe goed. Gezien de concurrentie van Evers, Gordon en Stenders weet hij toch een breed publiek aan zich te binden. Het belangrijkste element in zijn show is de luisteraar. Er zijn geen sidekicks die het programma ondersteunen met lachsalvo’s en grappen, geen aangevers die leuke nieuwsberichten voorlezen. Giel belt voor het nieuws met krantenbezorgers, voor het weer heeft hij een amateur-meteoroloog en voor de historische feitjes is er Kalender Kim. Allemaal luisteraars die zich hebben ingeschreven bij zijn uitzendbureau en meewerken aan de ochtendshow.
Zodra het rode lampje aangaat waaruit blijkt dat hij ‘on-air' is, is Giel in zijn element. Hij draait geen openingsplaatje, maar legt meteen contact met een krantenbezorger voor het laatste nieuws uit het ochtendblad. Pas na vijf minuten kletsen komt er eindelijk een plaatje.
‘De luisteraar wil het liefst geouwehoer in de ochtend’, weet Beelen. ‘Ikzelf heb dat ook. Dus gaan we lekker kletsen. Gewoon wat nieuws en wetenswaardigheden uitwisselen. Het is natuurlijk wel een heel ander ritme dan bij een avondshow. Mensen worden wakker, ze hebben geen boodschap aan al te ranzige dingen. Heb ik zelf ook niet. In feite word ik samen met de luisteraar wakker, ik draai ook de platen die ik zelf het prettigst vind om te horen in de ochtend.’

Iwan de regisseur

Vroeg of niet, Giel Beelen is scherp en snel. Hij start niet alleen zelf de platen in, hij heeft ook tientallen geluidjes klaarstaan die hij binnen een seconde weet te vinden. Bovendien neemt hij tussendoor gesprekjes op die hij meteen bewerkt en gebruikt. Wat er om hem heen gebeurt ziet hij amper. Later geeft hij toe dat hem veel ontgaat. ‘Ik ben soms net een autist, ik leef die drie uur echt in mijn eigen wereldje. Ik heb die concentratie ook nodig,’
De enige link buiten zijn studio is Iwan. Iwan regisseert de show en zit in de ruimte naast de studio, die slechts wordt gescheiden door een enorme glazen ruit. Hij zorgt ervoor dat de juiste mensen onder de telefoonknop hangen, dat de items op het goede ogenblik worden behandeld en hij luistert mee met de gesprekken die Giel voert. Zodra Iwan iets hoort dat Giel ontgaat, geeft hij een vraag door via een microfoon waarna Giel onhoorbaar de vraag reproduceert. Een gouden duo dus, al hoeft Iwan niet zo nodig in de picture te staan. ‘Het is beter als de luisteraar denkt dat Giel het alleen doet’, zegt de regisseur. ‘Het gaat erom dat er een intiem sfeertje ontstaat tussen hem en de luisteraar.’

Giel1
Giel Beelen zoekt de single van Beau van Erven Dorens.


Tussen de platen door houden Iwan en Giel veel contact. Vandaag is dat vooral om de single van Beau van Erven Dorens te traceren. Er wordt gezocht in de platenkoffer en in de auto, maar het schijfje blijft onvindbaar. Giel snapt er niets van: ‘Ik heb hem gisteravond nog gedraaid.’
‘Misschien zit hij nog in je cd-speler thuis’, zegt Iwan. Dat blijkt een goede ingeving want één telefoontje later en Marisa heeft de single gevonden. Als Beau later aan de telefoon hangt, luisteren honderdduizenden Nederlanders naar de single via Marisa’s telefoon thuis.