Magix Video deluxe 2005

Een review schrijven over dit softwarepakket is erg moeilijk. Wat je ook behandelt, hoeveel mogelijkheden je de revue ook laat passeren, je doet het programma eigenlijk altijd tekort. Na een aantal uren met de verschillende mogelijkheden te hebben gestoeid en al enkele delen van de meer dan 300 pagina’s tellende gebruiksaanwijzing te hebben gelezen moet ik zeggen dat ik nooit had verwacht dat er een dergelijk complete oplossing was voor de amateur-filmer. De doos ziet er indrukwekkend uit en is als een soort boek open te slaan.

Op de ‘pagina’ die je dan te zien krijgt probeert Magix zoveel mogelijk te laten zien wat er allemaal gedaan kan worden met deze software. Als de doos eenmaal is opengemaakt valt vooral op dat er meer ruimte gevuld wordt door de handleiding dan door de CD’s waar het programma op staat. Op de eerste CD staat het programma zelf, met daarop montagevoorbeelden, tutorials en nog meer extra’s die je op weg moeten helpen. Op de tweede CD staan de video- en muziekarchieven, boordevol materiaal dat je in je eigen montage kan gebruiken om je eigen video’s op te fleuren en te professionaliseren. Kort gezegd kun je met het pakket een aantal dingen. Allereerst kun je, mits je PC met de juiste hardware is uitgerust, je filmpjes overzetten van je videocamera naar je PC. Vervolgens kun je natuurlijk die film gebruiken om te gaan monteren. De mogelijkheden zijn onbegrensd. Je kunt allerlei visuele geintjes uithalen, zoals het toevoegen van bewegingen binnen het beeld, kleuren veranderen, tussentitels plaatsen, twee projecties tegelijk af laten spelen of bijvoorbeeld mooie overgangen tussen twee verschillende scènes plaatsen. Al deze mogelijkheden staan dan ook uitgebreid op de buitenkant van de doos vermeld. Maar zijn ze ook zo eenvoudig toe te passen ?

Magix bejubelt in ieder geval hun nieuwste versie. Terecht ?