CD: Björk - Medúlla

Björk wordt op 21 November 1965 geboren onder de naam Björk Gudmundsd¢ttir. Op haar elfde brengt ze haar eerste LP uit met covers van IJslandse folksongs. Ondanks smeekbedes van de platenmaatschappij om hier een vervolg op te maken, kiest ze voor een heel andere richting binnen de muziek. Tussen haar dertiende en twintigste maakt Björk deel uit van verschillende punkgroepen, zoals Exodus, Tappi Tikarass en Kukl, maar geen van deze formaties is een lang leven beschoren. De eerste internationale bekendheid verwerft de IJslandse met de groep The Sugarcubes, die vooral in Groot Brittannië erg geliefd is. Vier jaar intensief touren en promoten volgen, waarna de zangeres besluit zich in Londen te vestigen.

In 1993 brengt Björk haar eerste soloplaat uit: Debut. Het album is een enorm succes en er worden meer dan 3 miljoen exemplaren van verkocht. Nummers als 'Human Behaviour', 'Venus as a Boy', 'Big Time Sensuality' en 'Violently Happy' worden wereldwijd grote hits. Voor het eerst komt ze ook in aanraking met de keerzijde van succes: ook de roddelbladen zijn erg in Björk - en haar liefdesleven - geïnteresseerd.

Vervolgens brengt ze in 1995 haar tweede album uit onder de titel Post. Stijlen als jazz, big band, techno en wereldmuziek zijn te horen op dit album, dat evenveel succes oogst als de voorganger Debut. Nummers als 'It's Oh So Quiet', 'Army Of Me', en 'Possibly Maybe' halen de hitlijsten.

1997 is een minder goed jaar voor de IJslandse wereldster. In Bangkok gaat ze, moe van alle tergende media-aandacht, een vrouwelijke tv-reporter te lijf. De beelden gaan de hele wereld rond. Tijdens de voorbereidingen voor haar volgende album Homogenic volgt een bedreiging van een fan. Hij filmt zichzelf terwijl hij een bompakket in elkaar knutselt, bestemd voor zijn idool, en vervolgens pleegt hij zelfmoord. De politie weet het pakket gelukkig te onderscheppen, maar kapot van alle heisa rondom haar persoon, besluit Björk naar het zuiden van Spanje te verhuizen. Later dat jaar brengt ze haar album toch uit. Het is een experimentele cd met veel elektronische geluiden geworden.

In 1999 werkt Björk samen met regisseur Lars von Trier. Ze speelt de hoofdrol in Dancer in the Dark, waarvoor ze in Cannes zelfs de benoeming tot 'Best Actress' krijgt. Von Trier ontvangt voor zijn film de Gouden Palm. Na een greatest hits album in 2002 en een live-box dit jaar, is Medúlla haar meest recente album.

Meer over dit album op de volgende pagina...