Game Preview: Kult Heretic Kingdoms

Tijdens de introductie van het spel, wanneer Lord Valkarin en de jonge heldin bij het klooster aankomen, moet de speler zijn spelfiguur een naam geven en de eerste keuzes maken aangaande de richting waarin hij zich wil ontwikkelen.

Op het character generation screen moeten de eerste Advancement Points worden toegewezen aan één van de vier basisvaardigheden: Melee, Ranged, Magic en Speed. Deze vaardigheden zijn voorzien van een Amerikaans schoolcijfer, je begint met een F en kan dit in stapjes opwaarderen via E- naar E, E+, D-, D en zo verder naar A. Iedere verbetering kost 100 Advancement Points. In het spel kun je die verdienen door een levelup of door Hex Marks te vinden (daarover later meer).

Daarnaast kies je een element (Earth, Fire, Water, Air), deze bepaalt de soort magie die je toe kunt passen. Het element is altijd (tegen betaling) te veranderen door met een Mage of Elemental Spirit te praten.

Er kunnen ook twee Attunements gekozen worden. Attunements zijn vaardigheden die verbonden zijn aan voorwerpen, wapens en wapenrusting. Door er mee te vechten of ze te dragen, leer je die vaardigheid. Er zijn ongeveer honderd verschillende Attunements vrij te spelen. Zodra je een Attunement unlockt, kan je het wapen of voorwerp waaraan de Attunement verbonden was vervangen of verkopen indien gewenst, de Attunement verleer je niet meer. Vooral in combinatie met elkaar kunnen Attunements grote invloed hebben op het spelverloop. Attunements doen een beetje denken aan het PERKS-systeem van Fallout. In het begin klinkt het ingewikkeld maar in de praktijk werkt het prima. Vrijgespeelde Attunements zijn niet direct actief, wanneer je gaat rusten kan je kiezen welke Attunements je wilt gebruiken en welke niet. Iedere Attunement heeft voorwaarden om effectief te zijn. Zo kan je bijvoorbeeld de Attunement 'Defensive Aura' alleen gebruiken als je geen armour draagt, de Attunement 'Survival' alleen als je element 'Earth' is.

Door de twee systemen van basisvaardigheden en attunements kan iedere speler het karakter creëren waarmee hij het liefst speelt. Niet alleen de 'tank'-types en pure Mages maar ook alle combinaties daar tussenin zijn mogelijk.

De besturing is makkelijk, links klikken is lopen, ingedrukt houden om te blijven lopen. Rechts klikken om te vechten, ingedrukt houden om te blijven vechten. Bovenin het scherm verschijnt de naam van de vijand en het aantal Hitpoints dat hij nog heeft.

Natuurlijk raak je tijdens gevechten gewond. In je inventory heb je altijd wat EHBO-kruiden, deze zijn onuitputtelijk en kun je dus zo vaak toepassen als je wilt. Deze vorm van oplappen gaat echter wel ten koste van je Bloodpoints. Dit houdt in dat je als je bijvoorbeeld 300 Hitpoints hebt, en gewond raakt tot je nog 150 HP hebt, na het gebruiken van de kruiden maximaal 275 HP hebt. Raak je weer gewond, en gebruik je weer kruiden, dan is je maximum HP bijvoorbeeld 230. Als je bij een kampvuur, in een herberg of in je eigen huis overnacht, herstellen de HitPoints zich weer tot het maximum van 300.

Onderin het beeld is een display waarin je informatie over toegebrachte en opgelopen schade, het oplossen van quest en het verkrijgen van experience points te vinden is. Daarnaast staan er iconen voor de inventory, character, quests, attunements, quickslots om snel van wapen te wisselen, slots voor magic en twee metertjes die je HP en de resterende Dreamworld-tijd aangeven.

Dreamworld? Dreamworld is nog een factor waarmee Kult zich onderscheidt van andere games in het genre. Naast de gewone wereld bestaat er namelijk nog een parallelle wereld, Dreamworld. In deze wereld leven geesten van overleden wezens, sommige zijn vriendelijk en zullen je meer informatie geven die je nodig hebt bij het oplossen van quests. Er leven echter ook kwaadaardige wezens zoals Soul Ravens en Restless Spirits. Als je hen doodt, krijg je 'Essence' waardoor je sneller Attunements kunt unlocken. In de Dreamworld vind je ook Hex Marks, cirkels waarin je kunt gaan staan om Advancement Points te krijgen (om je basisvaardigheden sneller te verbeteren). Wanneer je in de Dreamworld bent is het beeld een beetje blauwachtig en loopt de blauwe meter rechtsonderin langzaam leeg. Je kunt de Dreamworld ook gebruiken om stiekem naar een boogschutter in de echte wereld te lopen en hem snel aan te vallen als je er weer uit komt.

Tenslotte speelt moraliteit een belangrijke rol in het spel. Door quests op een bepaalde manier op te lossen, door bepaalde antwoorden te geven in conversaties en door bepaalde handelingen kun je 'goed' of 'slecht' zijn. Dat heeft weer invloed op hoe mensen op je reageren en hoe behulpzaam ze zijn. Ook kan het zijn dat je ergens geen inkopen mag doen omdat men jou niet mag. Een voorbeeld van een keuze die je kan maken: wanneer je net de dorpsbewoners hebt bevrijd vraagt de herbergier je om een paar wilde zwijnen te gaan vangen voor het diner. Vlak buiten het dorp scharrelt het dorpszwijn rond, dat stiekem door sommige inwoners aanbeden wordt. Hij is wel tam dus een makkelijke prooi. Kies je gemakzuchtig voor het doden van hun mascotte, of ga je in het bos met gevaar voor eigen leven everzwijnen jagen? Niet alle quests zijn verplicht voor het uitspelen van het spel. In het begin zijn de quests redelijk makkelijk op te lossen, maar na een paar hoofdstukken worden ze wel moeilijker. Ze zijn goed verweven in het verhaal zodat altijd duidelijk is waarom je iets aan het doen bent.