Game: Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

De game-play van dit spel is prima gebalanceerd. In het begin heb je nog geen wapens en ben je aangewezen op je straatvecht kunsten. Wanneer je een gevecht aangaat kun je blokken en verschillende combo’s maken met je vuisten of met een schroevendraaier, wat heel makkelijk onder de knie is te krijgen. Een wat directere methode om je tegenstander te overmeesteren is het breken van zijn nek; dit kan je stil doen voor als je niet wilt opvallen. Maar het kan ook heel snel en luidruchtig voor als je haast hebt, wat meestal het geval is. De geweren zijn dna-beschermd en kunnen alleen gebruikt worden door de bewakers. Om toch snel iemand naar de andere wereld te helpen bestaat er een speciale beweging: Riddick zorgt ervoor dat de tegenstander zichzelf neerschiet door zijn arm om te draaien en het geweer op zijn keel te richten.

Zodra je een geweer te pakken heb gekregen na het hacken van de dna-computer gaat de game-play richting de klassieke FPS. Echter hier is het niet alleen een kwestie van schieten, maar moet je ook stukken à la Sam Fisher rondsluipen om niet ontdekt te worden door de bewakers. Dit sluipen wordt makkelijker gemaakt doordat Riddick speciale ogen heeft waarmee hij in het donker kan zien. Geen enkele donkere gang vormt dus nog een obstakel.

De manier waarop je door de verschillende levels heen loopt is heel natuurlijk. Vaak wordt er op subtiele manieren de weg aangegeven; bijvoorbeeld door middel van graffiti-teksten op de muren of knipperende luiken van ventilatieschachten waar je door heen moet. Je hoeft geen uren rond te dwalen om die ene doorgang te vinden die leidt naar het volgende level.

Ook zijn er door het gehele spel pakjes sigaretten te vinden, of je kan ze kopen van andere gevangen. Elk sigarettenpakje unlocked extra info in het menu. Deze extra info heeft niks met het verhaal zelf te maken, maar bestaat uit Artwork, screens van de film, trailers, het eerste hoofdstuk van het boek waarop Riddick is gebaseerd en veel meer.