Film: I, Robot

I, Robot is een nieuwe science-fictionfilm met Will Smith. Daarmee is het ook vooral een vehikel voor Smith om zijn ietwat ingedutte carrière weer een nieuwe impuls te geven. De film Ali werd goed ontvangen, maar trok geen mensen naar de bioscoop en sequels van hits als Men in Black en Bad Boys brachten weliswaar geld in het laatje, maar een echt goed gevoel moeten deze films Smith niet hebben gegeven. Nog niet zo lang geleden was hij de belofte op het gebied van rap én film. De platenmaatschappij heeft zich inmiddels al van Smith ontdaan, en nog meer slechte films zou de toekomst van de rapper/acteur zeker geen goed doen.

Het had niet veel gescheeld of Smith had ook niet in deze film geschitterd. De productie rond I, Robot was moeilijk. De novelle, decennia geleden geschreven door Isaac Asimov, is zo ingewikkeld dat menig scenarist zijn tanden op een goed script had stukgebeten. Want het moest niet alleen een film worden die de sfeer van Asimovs verhaal zou uitademen, de film moest ook nog eens horden mensen naar de bios lokken zodat er veel geld verdiend kon worden.

Del Spooner heeft het niet zo op robots.

Het verhaal

Het filmverhaal lijkt na talloze wijzigingen niet meer op het boek.
Het is het jaar 2035 en robots zijn net zo normaal in het straatbeeld als mobiele telefoons, McDonalds en winkelende huisvrouwen. Kortom, ze vallen niet eens meer op. Maar niet iedereen houdt van robots. Detective Del Spooner, een politieagent met een verleden dat hem soms parten speelt, haat robots.

Hij is onhandelbaar, gaat zijn eigen gang en houdt er zo zijn eigen methodes op na. De ideale man dus om de zelfmoord van een medewerker van U.S. Robots te onderzoeken.
Al snel blijkt dat de robot Sonny meer weet van het ongeval. Spooner doet er dan ook alles aan om de waarheid rond de zelfmoord boven water te krijgen. Sonny ontsnapt, maar Spooner krijgt hulp uit onverwachte hoek. Robotdokter Susan Calvin kent Sonny als geen ander en weet de robot uiteindelijk zover te krijgen mee te werken aan het onderzoek. Maar dan blijkt al snel dat de directie van U.S. Robots niet echt op de speurneuzen zit te wachten. De drie moeten vechten voor hun leven om de waarheid boven water te krijgen.