DVD: Tel uit je winst

Zoals we gewend zijn van de klucht bevat het toneel bijzonder veel deuren, terwijl het spel zich maar in een ruimte afspeelt. Het verhaal is zowel simpel als gecompliceerd. Saaie Harry Werkman pakt, na een dag op kantoor te hebben gezeten, in de metro het verkeerde koffertje en neemt het mee naar huis. Als hij, nog voordat hij bij zijn huis is aangekomen, erachter komt dat de koffer geen kantoorpapieren maar twee miljoen zevenhonderdvijfenvijftigduizend euro bevat, besluit hij een café in te duiken om zijn onverwachte vondst eens goed te tellen. Daar treft hij al gelijk een hindernis, want iemand vindt dat hij zich wel heel verdacht gedraagt.

Eenmaal thuisgekomen boekt hij gelijk een reis naar Rio de Janeiro en probeert zijn vrouw ervan te overtuigen dat ze zo snel mogelijk met het geld het land uit moeten. Zijn vrouw, Carla, wil echter niets weten van de plannen en wil eigenlijk alleen maar een gezellige avond met vrienden ter ere van Harry's verjaardag.

Als er plotseling politie op de stoep staat is de paniek groot en wordt er besloten allerlei excuses, aliassen en leugens te verzinnen om maar niet te laten blijken dat zij het koffertje met al dat geld in hun bezit hebben. Als dan ook nog de twee vrienden verschijnen worden ook zij betrokken in de leugens om de politie te misleiden, al blijkt de rechercheur weer hele andere bedoelingen te hebben met zijn bezoek.




Als er dan nog een tweede rechercheur opduikt die niets mag weten van het geld en van de bedoelingen van de eerste agent, wordt de zaak nog ingewikkelder. De tweede agent komt met het schokkende nieuws dat er een man gevonden is die het koffertje van Harry in zijn bezit had; de man lag vastgebonden en met twee kogels in zijn nek in de Maas. Reden voor de tweede agent om de dode man te identificeren als Harry. En dat komt Harry bijzonder goed uit, want als hij officieel dood is kan hij mooi verdwijnen met de centen. Vanaf dat moment speelt Harry zijn broer en de zwager van zijn eigen vrouw. Het wordt er niet makkelijker op en door de leugens worden de conversaties ingewikkelder en hilarischer!

Diepgang ontbreekt, er is geen centraal thema en geen achterliggende gedachte. Het is gewoon leuk en soms als je er goed in zit, heb je de kans op de bulderlach, de lach waarmee de klucht groot is geworden.