CD: HQ on tour mixed by DJ Fausto

Biografie DJ Fausto
Zijn echte naam is Fausto Talone en hij is Progressive trance/ Hardtrance DJ. Naast DJ is hij ook nog studio-eigenaar en werknemer bij GrooveConnection recordstore in Amsterdam. Toen in 1988 de house-muziek in Nederlands bekend werd was hij één van de eerste DJ's die daar wel wat in zag. Hij begon echter in 1990 pas te mixen, hij werd toen door DJ Dano gevraagd of hij mee wilde werken aan een radiostation. Radio 100 was in die tijd al heel groot en populair onder het danspubliek, en DJ Fausto groeide uit tot gerespecteerde DJ. In 2002 stond Fausto voor het eerst op DanceValley. Daarna ging het allemaal heel snel. Zijn eerste HQ CD kwam in begin 2003 en sindsdien is hij niet meer weg te slaan als het gaat om HQ. Hij is dan ook niet voor niets de HQ-huis-DJ.

Over HQ on tour
Genoeg over Fausto zelf, het is tijd voor de CD. De CD begint met het nummer "Like a Mule". Het leuke van dit nummer vind ik dat het echt het begin van iets aangeeft. Je hoort namelijk de hele tijd iemand roepen "Your name is not on the list, you're not coming in!". Naja ook al mag je niet naar binnen op het feest de CD gaat gewoon door en je komt aan bij "Accelerator". Dit nummer ligt in het zelfde tempo als "Like a Mule", en je merkt de overgang van track 1 naar track 2 dus eigenlijk helemaal niet. In "Express Yourself To This" zit heel even een tempoverschil maar dat hoort in het nummer, dit tempoverschil is dan ook weer heel snel verdwenen. Vanaf "Bombstyle" gaat de bass wat omhoog en wordt de CD wat harder van sound. Het nummer "Control" geeft net even een andere draai aan de CD door de break in het midden van dit nummer. "Never Lost This Hardcore" is zeker één van mijn favorieten op dit album, ik denk dat het komt door de break en de grappige samples die er in zitten. Deze gaat over in "Bring Tha Lights Down", het lijkt wel of deze nummers voor elkaar gemaakt zijn. Zo perfect sluiten ze op elkaar aan. Natuurlijk staat er ook wat eigen materiaal van Fausto op. "Hardcell" staat als track 13 op dit album. Tegen het einde van de CD, zo rond "Hardscale" gooit Fausto het tempo nog even omhoog richting de Hardstyle. Hij sluit de CD af met "Lay Down The Beat", een nummer wat eigenlijk elke hardstyle en hardhouse feestganger wel voorbij hoort komen tijdens het einde van een set.

Deze CD geeft perfect de muziek-sfeer op de HQ feesten weer, maar dit komt misschien doordat Fausto daar eigenlijk altijd staat te draaien. Het tempo neemt elke keer een stapje toe, het begint met wat hardtrance wat toch aan het einde van de CD steeds meer neigt naar goede harde Hardhouse. Gewoon een goed oplopende set dus eigenlijk met een goed einde. De nummers lopen goed in elkaar over, en je hebt het idee dat je naar een set zit te luisteren in plaats van losse tracks, en zo hoort dat. Helaas kom je dat bij mix-albums nog best weinig tegen. De CD vind ik wel wat aan de korte kant, hij is net over een uur lang. Hij had van mij wel wat langer gemogen. Deze CD krijgt van mij een 8.