Game: R:Racing

R:Racing presenteert zich als een 'actie-racespel'. Hoewel racespellen natuurlijk altijd een deel actie in zich hebben, is deze titel toch niet helemaal onterecht. Het belangrijkste onderdeel van R:Racing is namelijk 'Racing Life', waarin je Rena Hayami, ook bekend als 'Nummer 76', op ziet groeien van ambulancechauffeur tot aan wereldberoemd coureur. Of 'ziet': daar moet je natuurlijk wel het één en ander voor doen en laten.

Zodra je begint aan 'Racing Life' zie je een schitterend vormgegeven filmpje, waarin Reya benaderd wordt door Stephen Garnier, de manager van een prestigieus raceteam. Hij heeft je zien rijden in je ambulance en is daardoor overtuigd geraakt van je kwaliteiten. Hij nodigt je uit om eens een race te rijden voor zijn team en hier begint het avontuur.


Nadat je de eerste races wint, zul je meer en meer getest worden door hem, totdat je uiteindelijk helemaal bij het team gaat horen. Dan kan het spel pas echt beginnen en je zult merken dat de belangen om te winnen, of juist niet, groter worden.

Om een tipje van de sluier op te lichten: in sommige races zal je bijvoorbeeld gevraagd worden om als tweede te eindigen. Ik had dit in eerste instantie niet helemaal begrepen en won, zoals ik gewend ben ( ), de wedstrijd. Dit kwam me te staan op een hoop geschreeuw van de teambaas, en ik kon de race opnieuw beginnen. Mij gaf het een wat onbevredigend gevoel, want hoewel het maar een computerspelletje is, wil je natuurlijk toch gewoon winnen.

Wat daarnaast een rol speelt is dat het, zeker als je het spel op een lage moeilijkheidsgraad speelt, moeilijker is om als tweede te eindigen dan als eerste. Je auto is namelijk elke race weer vele malen sneller dan die van je tegenstanders. Verder wordt inhalen je niet bepaald moeilijk gemaakt door de andere auto's, omdat de AI niet echt verbluffend is te noemen. Toch vonden de makers van dit spel het nodig om nog een extra gimmick in te bouwen, waarmee inhalen helemaal kinderspel wordt. Als je namelijk in de slipstream van andere auto's gaat rijden verschijnt er boven deze auto's een balkje dat langzaam volloopt. Zodra het balkje vol is, zal je concurrent de druk van jouw auto, die constant in hun achteruitkijkspiegel is te zien, niet meer aankunnen en al gauw zal hij een stuurfout maken. Soms is dit niet meer dan een klein tikje richting de berm, maar meestal resulteert dit in een ferme glijpartij, waardoor passeren een makkie wordt.