Game: Unreal Tournament 2004

Het is alweer vijf jaar geleden dat Epic de eerste versie van Unreal Tournament op de markt bracht. Ik kan me nog herinneren toen ik voor het eerst het spel speelde. Ik moest eigenlijk niks hebben van dergelijke gewelddadige games. Die illusie was dan ook na vijf minuten spelen compleet vergeten. Diverse keren ben ik clanleader geweest, waardoor twaalf uur per dag gamen geen uitzondering was. Dit duurde ongeveer tot de release van Unreal Tournament 2003. Die versie was naar mijn idee gruwelijk verpest. De hele Unreal Tournament periode was daarmee voor mij afgedaan. Tot ik met Unreal Tournament 2004 in aanraking kwam. Deze editie is weer helemaal zoals vroeger, misschien wel beter zelfs.

Na het installeren van de demo dacht ik al meteen, dit zal wel een verbeterde UT 2003 zijn. Toch iets te veel vooroordelen denk ik, want een week later werd de mooie chromen box aan de deur bezorgd. Ik heb het dan natuurlijk over de Special Limited Edition, waarbij je voor maar een paar euro meer een gratis Logitech headset erbij krijgt.

Deze headset is erg mooi van design, maar vooral ook erg handig, omdat er een Voice over IP functie zit ingebouwd in het spel. Erg handig dus om je vrienden lekker gek te schelden wanneer ze je voor je spreekwoordelijke kloten schieten. In het begin was ik niet echt tevreden over deze functie, omdat hij nogal vreemd werkt. Het was moeilijk om alle spelers op die voicechat te krijgen. Maar na lang puzzelen kwamen we erachter dat je heel simpel allemaal dezelfde channel moet ‘joinen’. Wat mij wel opviel is dat de geluidskwaliteit van die headset niet altijd even goed is. Het is wel duidelijk verstaanbaar, maar niet echt zuiver. Of dat aan de headsets ligt of aan de verbinding is voor mij nog een raadsel.

Eenmaal verbonden met een server hebben we ons uren vermaakt. Wat mij opviel tijdens het browsen in de serverlijst, is dat je allerlei handige opties hebt die ik in de originele UT miste. Om maar een voorbeeld te noemen, de laadtijd van de lijst gaat veel sneller. Een handig tooltje is de buddylist. Je kunt daarmee in het spel op de nickname van een maatje klikken en deze vervolgens toevoegen aan je lijst. In het online-menu kan je dan heel eenvoudig zien waar je maatje op dat moment aan het spelen is, om vervolgens hem of haar te vergezellen op die server.