Boek: James Patterson - De derde aanslag

James Patterson begon in 1971 als tekstschrijver bij een reclamebureau. Al snel klom hij op tot artistiek directeur en uiteindelijk algemeen directeur. In 1976 schreef hij zijn eerste boek, The Thomas Berryman Number. In eerste instantie was geen enkele uitgever geïnteresseerd, maar toen het eenmaal uitgegeven was won het boek een Edgar Award voor de beste debuut-detective. Nu is hij één van de best verkopende auteurs ter wereld. De bekendste serie van zijn hand is de Alex Cross-serie, die inmiddels uit negen delen bestaat, waarvan er zeven in het Nederlands vertaald zijn. De titels zijn: Along Came a Spider (Slaap kindje, slaap), Kiss The Girls (Meisjes plagen), Jack & Jill (Pak me dan), Cat & Mouse (Kat & muis), Pop Goes The Weasel (Wie het laatst lacht...), Roses Are Red (Rozen verwelken), Violets Are Blue (Schepen vergaan), Four Blind Mice en The Big Bad Wolf. Kiss the Girls en Along Came a Spider zijn verfilmd met Morgan Freeman als Alex Cross.

In 2001 verscheen het eerste deel van de De Women's Murder Club serie, 1st To Die (Eerstverlorene). In dit boek wordt een pasgetrouwd koppel op brute wijze vermoord. Korte tijd later wordt net buiten de stad een pasgetrouwd stel vermist. Inspecteru Lindsay Boxer vermoed dat ze met een seriemoordenaar te maken heeft. Wanneer het onderzoek vast dreigt te lopen bespreekt ze de zaak met Claire Washburn, een patholoog-anatoom, en met journaliste Cindy Thomas. Zij bundelen hun krachten met Jill Bernhardt, een openbaar aanklager en besluiten samen de moordenaar te vinden.

In 2nd Chance (Mijn wil geschiede) wordt San Francisco wederom opgeschrikt door een serie moorden. Lindsay Boxer gelooft als enige dat achter alle moorden één en dezelfde maniak zit. Ze roept weer de hulp in van haar vriendinnen. De moordenaar speelt een spelletje met hen en één fout kan fatale gevolgen hebben...

NBC heeft de rechten van De eerstverlorene gekocht en heeft plannen om er een vier uur durende miniserie van te maken.

Bibliografie:

Alex Cross Serie: