Game: Metroid Zero Mission

Ik zal maar meteen bekennen: Ik vind Metroid Prime geen leuke game. Ik weet dat het beschouwd wordt als één van de beste GameCube games, maar het backtracken (heen- en weer lopen om items te halen en afgesloten gangen te bezoeken), de besturing, de respawnende vijanden, de hele game, ik vind het niet leuk. Daarom was ik ook erg benieuwd naar Metroid Zero Mission, het opgepoetste eerste avontuur van Samus. Zou dit hetzelfde spelen (ondanks het verschil in 2D en 3D natuurlijk) en hoe zit het in Zero Mission met backtracken? We beginnen Metroid, Zero Mission.

Planet Zebes… I called this place home once, in peaceful times, long before evil haunted the caverns below. Now, I shall finally tell the tale of my first battle here… My so-called Zero Mission.
- Samus Aran -

De Metroid serie is na afwezigheid op de Nintendo 64 weer helemaal terug van weggeweest met eerder genoemde Metroid Prime (GameCube) en Metroid Fusion (GBA) en nu dus weer Zero Mission. De hoofdrol in deze space shooter franchise is voor babe Samus Aran. Waar er vroeger wat twijfel bestond over het feit of ze nou een man of vrouw was is het tegenwoordig wel bekend bij iedereen. Mocht dat nog niet zo zijn, dan zal je het hier meteen zien zodra het avontuur begint; je ziet twee heel grote mooie vrouwenogen je aankijken in de intro.

Deze intro, en alle andere tussenscenes in de game, wordt aan je getoond in de vorm van een combi tussen strip en tekenfilm. Er zijn wat bewegende beelden, maar je krijgt vooral heel mooie art-tekeningen te zien die je het verhaal vertellen. Erg knap dat de GBA dit allemaal kan! De kracht van de GBA is ook duidelijk bij de in-game beelden, welke er fantastisch uitzien! Samus rent, schiet en springt soepel over je schermpje heen en weer en luistert perfect naar de controls. Ook de vijanden zien er mooi en gedetailleerd uit, vooral de eindbazen en de metroids zelf.

Verder raad ik ook iedereen aan om deze game met koptelefoon te spelen, want dan hoor je veel beter hoe goed alles klinkt. De built-in speaker van de GBA (SP) zelf is namelijk niet echt de moeite waard.