Game: Far Cry

Jij, Jack Carver, hebt er genoeg van. Schoon genoeg. Je vertrekt richting de Stille Zuidzee en start daar een bootverhuurbedrijf. Succes, en vooral stilte, gegarandeerd zou je denken.

Tot op een dag Valerie Constantine langskomt, die je vraagt haar op een eiland af te zetten dat niet op de kaart van Micronesië staat. Zodra Valerie de boot heeft verlaten en richting het eiland koerst, breekt de hel los. Je wordt letterlijk uit het water geblazen en weet ternauwernood te overleven. Via een pijpleiding onder water weet je een oude bunker te bereiken. Succes met overleven.

Ja, het verhaal van Far Cry zit leuk in elkaar. Een tropische setting, de stoere Jack Carver met mysterieus verleden en een vrouwelijke hoofdpersoon met een mooi lichaam èn verstand. Tel daarbij een eiland vol huurlingen op en een paar wetenschappers die experimenteren met allerlei enge dingen en je begrijpt dat de sfeer prima is voor een succesvolle First Person Shooter.

Beeld

Ik kan niet anders zeggen dan: schitterend, werkelijk schitterend ziet Far Cry er uit. Witte stranden, helder blauw water (dat vol met vissen zit), palmbomen. In het bos loopt hier en daar zelfs wild! Het oog voor detail valt door het hele spel op. Van details op wapengebied tot je natuurlijke omgeving en (niet altijd natuurlijke) tegenstanders.

Waar ik bij de preview van Perimeter eerder nog blij was met mijn enigszins verouderde game-machine, moet ik nu het tegendeel erkennen. Far Cry mag er dan ontzettend goed uitzien, maar dat heeft zijn prijs. Ach, ik moet niet overdrijven, met mijn Geforce 4 Ti4200 en AMD XP2500+ loopt Far Cry behoorlijk, op een redelijk detailniveau, maar op hoog detail heeft mijn PC het zwaar. Mensen die het uiterste uit hun nieuwe systeem willen halen kunnen met Far Cry in ieder geval hun lol op.

Geluid

Het geluid in Far Cry is erg netjes verzorgd. Ik heb het dan niet alleen over de muziek, die sfeervol maar niet overheersend is en op precies de juiste momenten wat vlotter wordt (zodra vijanden je hebben gedetecteerd bijvoorbeeld), maar ook over de geluidseffecten. De wapenklanken zijn uitstekend en ook andere personages in het spel klinken prima.

Helemaal leuk wordt het als je je moderne verrekijker gebruikt. Je kunt inzoomen en de ingebouwde richtmicrofoon laat je ook horen wat er op die verre afstand wat geluid betreft gebeurt. Oerwoudgeluiden, filosofische gesprekken tussen twee huurlingen of het geluid van een helicopter, alles hoor je en alles klinkt gewoon erg goed.