Game: Sword Of Mana

Het kiezen van een wapen, het bekijken van je notitieblokje of je statistieken en het eten of drinken om sterker te worden gaat allemaal via het zogenaamde ringmenu. Als je op "start" drukt krijg je een cirkelvormig menu te zien, waar je met de vierpuntstoetsen doorheen kunt "bladeren". Door een menu-optie te selecteren, ga je een niveau lager en kom je in een nieuw cirkelvormig submenu. Er zijn verschillende lagen, zodat het soms onhandig en tijdrovend kan zijn.

Om het spel op te slaan moet je "bidden" bij een Goddess Of Mana standbeeld. Op diverse plaatsen in het spel vind je zilveren of gouden standbeelden. Bij een zilveren standbeeld kan je alleen het spel opslaan, een gouden standbeeld herstelt ook je gezondheid en je magische krachten.

Wannneer je genoeg ervaringspunten hebt verzameld, krijg je een "Level Up" icoontje te zien. Je kan dan kiezen in welke klasse je wilt "levellen", bijvoorbeeld Warrior, Magician of Monk. Afhankelijk van je keuze krijg je extra punten voor bijvoorbeeld Defense, Power, Health en Intelligence. Als je niet kan kiezen, kan je ook "Random" levellen. Tezamen met de twee verhaallijnen die je eigenlijk allebei moet hebben gespeeld om het volledige verhaal te krijgen, maakt de verscheidenheid aan levelup-mogelijkheden het herspelen van het spel de moeite waard.

Een groot nadeel van het spel vind ik, dat er alleen een grove wereldkaart voor je wordt bijgehouden. Hierop zijn de dorpjes die je bezocht hebt als puntjes terug te vinden. Kaarten van kastelen, dorpen en kerkers zal je zelf bij moeten houden.

In Sword Of Mana bestaat een dag uit verschillende delen. Gedurende sommige delen van de dag zijn bepaalde gebouwen gesloten of bepaalde personen niet aanwezig. Soms moet je daarom een paar keer een dorp in en uit lopen om de dagdelen te laten verstrijken.