Game: Sword Of Mana

Aan het begin van het spel kom je voor de keuze te staan of je met een mannelijke of met een vrouwelijke hoofdpersoon wilt spelen. Zodra je deze een naam hebt gegeven, begint het verhaal. De heldin van het spel is een meisje in de Mana-clan. De Dark Lord beschouwt hen, door hun gebruik van speciale krachten, als ketters en wil de hele clan uitroeien. De heldin weet aan de slachtpartij te ontkomen en zint op wraak. De held is zoon van een politicus die vermoord is door Dark Lord en wil ook wraak. De twee kennen elkaar maar raken gescheiden. Als ze elkaar later weer tegenkomen besluiten ze samen ten strijde te trekken. Aangezien Dark Lord alleen met het legendarische Sword of Mana te verslaan is, is het eerste doel om meer over dit zwaard en de verblijfplaats ervan te weten te komen.

Je trekt dan van dorp naar dorp om informatie te vergaren. Uiteraard kom je onderweg de nodige monsters tegen, die je kunt verslaan om geld, ervaringspunten en voorwerpen te vergaren. In ieder dorp kun je voor de inwoners quests doen om voorwerpen of geld te bemachtigen. Ook zijn er meestal een smidse en een winkel aanwezig om je wapens en uitrusting te verbeteren. Voor het upgraden van je wapens heb je naast metaal of hout ook groenten (!) nodig, die je kunt kweken door het planten van zaden. Voor je uitrusting moet je fruit verzamelen (als beloning voor het uitvoeren van opdrachten).

De wapens in het spel zijn in drie soorten onder te verdelen: wapens met Slash-eigenschappen (zwaard, sikkel), wapens met Bash-eigenschappen (staf, boksbeugel) en wapens met Jab-eigenschappen (vlegel, pijl en boog). Ieder monster heeft zijn eigen zwakheden, die je eerst moet leren kennen voor je hem kunt verslaan. Daardoor is de learning curve van het spel vrij steil. Aangezien de gevechten real-time zijn, heb je maar beperkt de tijd om uit te zoeken welk wapen of welke Spirit (voor magie) het meest effectief is. Zodra je er één hebt verslagen, worden de eigenschappen van het monster in je notitieblokje genoteerd. Bij iedere slag of stoot die je uitdeelt, loopt er een balkje onder in je scherm langzaam op. Is het balkje vol, dan kan je een extra schadelijke aanval uitvoeren.

De verhaallijnen van de twee hoofdpersonen zijn sterk met elkaar verbonden. Gedurende grote delen van het spel zijn ze samen, en dan maakt het niet uit wie je in het begin gekozen hebt. Regelmatig volgen de twee echter hun eigen route, een aantal dungeons en bosses is uniek voor één van de hoofdpersonen. De mannelijke hoofdpersoon is sterker en meer gericht op fysieke wapens, terwijl de vrouwelijke hoofdpersoon meer gebruik maakt van magie. zodat je slechts één kant van het verhaal te zien krijgt. Wanneer de twee samen zijn, kan je tijdens gevechten door op de "Select" knop te drukken wisselen tussen de twee. Gedurende de stukken waar de helden gescheiden zijn, word je soms vergezeld van een andere partner. De tweede persoon in je party levelt zelfstandig op en heeft alleen de beschikking over het standaardwapen.