CD Review: Red Tape - Radioactivist

Zanger Jeff Jaworski betitelt het geluid van Red Tape als "thrash-punk". Daar kan ik me op zich wel in vinden; bij een paar nummers dan. Het punkgedeelte komt vooral door de politiek getinte teksten (hoe verrassend!). Het trashgedeelte komt naar voren in nummers als 'High Revoltage'. De band is voor de rest ook nog beïnvloed door de overige metal met een melodieus randje.

Nu klinkt bovenstaande beschrijving niet echt spannend. En dat is het hele probleem van Red Tape, het is allemaal al honderden keren gedaan en voegt daardoor niet veel meer toe aan de huidige rockwereld. En al helemaal niet aan het assortiment van bands dat Roadrunner Records rijk is.

Nu klink ik meteen al heel erg negatief, maar dat is niet geheel terecht, er staan namelijk best leuke nummers op. Het al eerder genoemde 'High Revoltage' is vanwege zijn lekkere beukriff leuk om aan te horen, evenals het melodieuze 'Shoot! Move! Communicate!'. De laatstgenoemde zal het, zoals de band zelf ook aangeeft, het erg goed doen bij de 15-jarige punkertjes die je tegenwoordig door de stad rond ziet hobbelen.

En daar zijn we meteen aanbeland bij het publiek waar deze CD het best zal scoren. Het oudere punk/thrash/metalpubliek biedt deze band niets nieuws. Ik bedoel: "Het gaat over het leven, je eigen ding doen en je door niets en niemand laten tegenhouden." ken ik nou wel, been there, done that enzovoorts. Het mag dan muzikaal wel leuk zijn voor een paar keer, de achterliggende ideeën zijn zo platgetrapt als de weg naar Rome.