Concert Review: Live in the Living Room

Het is even voor vijven op een wat vochtige vrijdagmiddag als we met zijn drieën onze fietsen op slot zetten voor een Gronings grachtenpand. Aan de vooravond van een tweede avond vol Europese bands die in de Noordelijke provinciehoofdstad het publiek voor zich proberen te winnen gaan we wat aparts doen: kijken naar muziek in een huiskamer. Nog voordat we aanbellen bij het eeuwenoude pand, dat de naam 'Huize Eem' draagt, gaat de deur open. We worden hartelijk welkom geheten, gewezen op de kapstok en we mogen een houten trap op lopen om daar in de huiskamer plaats te nemen. Boven aangekomen blijkt dat Warmolt Brouwer en Ger Euwals, die hun huis beschikbaar stellen voor dit gebeuren, een heus zaaltje hebben ingericht voor het huiskamerconcert. We nemen plaats op de stoelen in het intieme zaaltje met daarin twee kachels, een stuk of dertig stoeltjes, een piano en twee gitaren en wachten op wat komen gaat. Als het zaaltje vol is staat Kees Jonkheer, organisator en presentator van Live in the Living Room, het langzaam binnengedruppelde publiek te woord, dat inclusief de artiesten, die de meeste tijd ook gewoon toeschouwer zijn, uit ongeveer vijfentwintig mensen bestaat.

De opening van het huiskamerconcert is voor rekening voor het vijftal Wealthy Beggar, dat voor deze gelegenheid is teruggebracht tot 3 man. De groep is actief sinds 2000 en trad in 2001 op op het Lowlands-festival, met als gevolg een platencontract bij PIAS. De in januari 2003 uitgebrachte Selling The Vibe-EP geeft de band in 2003 veel airplay en bezorgt de groep dan ook een aantal radiosessies bij onder andere 3FM en 2 Meter Sessies. Met hun eerste volwaardige album, Roxxx in the Disco, dat binnenkort uit komt, kan de Tilburgse formatie volgens kenners een succesvol jaar tegemoet zien.

Wealthy Beggar
Wealthy Beggar

Het grote geheim van de huiskamerformule, die bedacht is om liedjes in hun oervorm te presenteren, blijkt meteen als de eerste klanken uit de gitaren klinken. Zo intiem was akoestische muziek nog nooit. Al heeft het breed georiënteerde Wealthy Beggar op plaat en op het podium af en toe flink stevige arrangementen, de liedjes zijn allemaal gebouwd rondom prachtige melodieën. Een wonderschone akoestische versie van Selling The Vibe bezorgt mij dan ook onmiddellijk het mooiste kippenvel dat ik in tijden heb gehad. Wat een band, wat een liedje, wat een stem en wat een setting.

Herman Grimme scoorde halverwege jaren negentig een aantal top 40-hits met de Jazzpolitie. In 2000 begint hij, nadat besloten wordt de Jazzpolitie op te heffen, te werken aan een soloalbum, dat in 2001 onder de titel Salad Days uit komt. Eind 2001 vormt Herman Grimme een band om zich heen. Deze band krijgt zijn naam, de Herman Grimme Experience, als hij een titel op moet geven voor het eerste optreden van de band, tijdens Eurosonic 2002 in de Groningse muziekwinkel Plato.

Herman Grimme
Herman Grimme

De liedjes van Herman Grimme, die achter in de veertig is, onderscheiden zich door de teksten. Er is over nagedacht, en dat hoor je. Zo vertelt hij in één van zijn 'tussenpraatjes' dat het liedje Dodging the Cracks is ontstaan nadat hij die uitdrukking op tv hoorde. Het nummer gaat over een relatie waarin Grimme veel aspecten van zijn ware aard niet durft te laten zien aan zijn geliefde (en vice-versa), waarbij hij als het ware de scheurtjes vervaagt (So I'm dodging the cracks, if that's what you want me to do, and I cover my tracks on my way to you). Een ander liedje dat opvalt, Almost Feels Like Love, is een gevoelig nummer dat gaat over het fenomeen internetliefde.

Nadat ook Meindert Talma een kwartier heeft gespeeld, is het pauze. Dat de gastheren niet zuinig zijn, was al te zien aan het huis. Des te beter wordt het wanneer blijkt dat ze speciaal voor de gelegenheid een tafel gevuld hebben met wijn, bier, jus d'orange en allerlei lekkere hapjes. We tasten toe en praten wat met elkaar, genietend van de sfeer en kijkend naar de aparte schilderijen die de kamer sieren.

Wealthy Beggar in de Huiskamer

Dan nemen we weer plaats om nog eens drie kwartier naar muziek te luisteren. Wealthy Beggar opent wederom en na opnieuw een kwartier vol bloedmooie liedjes vertrekken ze gehaast, aangezien ze een uur later het podium op moeten op de tweede avond van het Eurosonic-festival. Ook Herman Grimme doet zijn ding nog eens en Meindert Talma sluit de liedjessessie af.

Meindert Talma is een boomlange Fries uit Groningen, die naast muzikant ook schrijver is. Zijn nieuwste cd, Kriebelvisje, is dan ook een soundtrack voor het gelijknamige boek. Talma schrijft sterk persoonlijke liedjes, waarvan de teksten op je lachspieren werken. Het liedje Dat is niet goed hè gaat bijvoorbeeld over de gesprekken in een buurt waarin Talma ooit woonde. Met een tekst als "jonge, ben je wel goed wijs, ben je niet goed snik, jij steekt een nog goede brievenbus zomaar even in de fik" beschrijft hij treffend de manier waarop iedereen in de buurt op elkaar let. Enkele mensen in het publiek krijgen het ook niet voor elkaar hun lachen in te houden en dus wordt de ruimte af en toe gevuld met een flink lachsalvo. Meindert Talma moet dan op een gegeven moment ook zelf lachen. Wat wil je ook als je in een liedje eerst zingt dat je als je ouders weg zijn je je met een pornoboekje op je kamer terugtrekt en vervolgens een tekst zingt als "ik doe de televisie aan en zet hem op Duitsland 1 om zes uur begint de Sportschau met Karl-Heinz Rummenigge en Karl-Heinz Förster en Hans-Peter Briegel"?

Meindert Talma
Meindert Talma

Als we na afloop naborrelen zegt hij dat hij niet gewend is dat mensen zo erg gaan lachen. Hij lijkt zelfs lichtelijk geïrriteerd en vertelt dat het hem nooit eerder is overkomen. Blijkbaar heeft zo'n huiskamerconcert dus echt iets speciaals. Als we met Herman Grimme praten beaamt deze dit en vertelt hij dat hij het veel moeilijker vindt om voor zo'n klein publiek akoestisch te spelen dan voor duizenden mensen met band. Een extra moeilijkheid voor Grimme is dat zijn liedjes niet akoestisch zijn ontstaan, maar grotendeels gevormd worden door het bedenken van arrangementen. Hij geeft aan dat het dus nog een hele omschakeling was om de liedjes akoestisch te brengen. Grimmes bescheidenheid komt naar voren als ik zijn zin af maak door te zeggen dat dat goed gelukt is en hij reageert met een "dat hoop ik, ik kan daar zelf niet over oordelen".

Nadat we nog wat hebben gedronken nemen we afscheid van de gezellige groep mensen. Ondanks het feit dat onze Eurosonic-avond nog moet beginnen kan hij nu al niet meer stuk. Een huiskamerconcert? Dat vaker!

Meer informatie:
- Live in the Living Room
- Wealthy Beggar