Game Review: Wallace & Gromit in Project Zoo

Wallace en Gromit willen een bezoekje brengen aan hun vriend Archie in de dierentuin, als ze daar aankomen blijkt deze echter gesloten. Ze vangen nog net een glimp op van hun aartsvijand, de pinguin Feathers McGraw. Deze blijkt alle baby-dieren van de dierentuin ontvoerd te hebben om de ouders onder dwang diamanten te laten produceren... Wallace en Gromit twijfelen geen seconde en beginnen een reddingsoperatie!

In het spel bestuur je Gromit (de hond). Je kan lopen, zwemmen, klimmen, schieten, aan lianen slingeren, springen... In een aantal enorm uitgebreide levels moet je de babydieren die Feathers McGraw gevangen heeft gezet bevrijden. Om dat te kunnen doen, moet je eerst boutjes, moertjes en moersleutels verzamelen zodat Wallace nieuwe uitvindingen kan doen. Zo'n uitvinding is bijvoorbeeld een havermoutgeweer (porridgegun). Hiermee kan je havermout tussen tandwielen spuiten om een machine tot stilstand te brengen. Andere uitvindingen zijn onder meer de Gyrocopter, Springy Boots en een Banana Launcher.

Naast de al erg uitgebreide "normale" levels zijn er nog tientallen verborgen levels en mini-games. Die zijn niet noodzakelijk om het spel uit te spelen, maar je kan er extra's mee unlocken zoals stukjes uit de Wallace & Gromit films.

De sfeer in het spel is uitstekend. De puzzels zijn over het algemeen niet moeilijk, al vraag je je in het begin van het level vaak af wat je nu in vredesnaam moet gaan doen (voornamelijk omdat de levels zo groot zijn en er van alles gebeurt). Door de mini-spelletjes is het spel afwisselend, het is niet alleen rennen-springen-schieten maar je moet ook vliegen, aan lianen zwaaien, over ijs glijden en nog veel meer. De verschillende gebieden van de dierentuin zijn erg mooi gemaakt.

Hoewel er geen multiplayer optie is, is het voor een eventuele partner ook heel leuk om te kijken naar het spel. Het lijkt net of je naar een Wallace & Gromit film zit te kijken.

Graphics
Het spel ziet er erg mooi uit. Gromit beweegt soepel en precies zoals je zou verwachten van een klei-poppetje. Zijn gebaren en gezichtsuitdrukkingen zijn humoristisch en ook Wallace ziet er goed uit. De achtergronden in de verschillende levels zijn goed uitgewerkt en ook de dieren hebben de typische Aardman Studios uitstraling. De licht- en schaduweffecten zijn prima.

Geluid
De stem van Wallace is ingesproken door dezelfde stemacteur als in de films. De geluidseffecten in het spel zijn goed en de achtergrondmuziek past goed bij de verschillende levels. De dierentuingeluiden zijn overtuigend.

Gameplay
Het spel is leuk om te spelen, de levels zijn afwisselend en de verschillende moves en wapens die tot je beschikking staan houden de variatie er in. Het grootste probleem van dit spel is de camera. Het gebeurt gewoon te vaak dat je niet kan zien waar je heen moet springen met als gevolg dat je in een afgrond terecht komt en een stuk opnieuw moet spelen. Dat is erg frustrerend. Vooral als je een serie sprongen, gecombineerd met schieten op doelen, snel achter elkaar moet maken, is het belangrijk dat je goed kan zien wat je aan het doen bent. Zo nu en dan verpest het camerastandpunt het spelplezier behoorlijk.

Levensduur
Ondanks de uitgebreidheid van de levels, is het spel toch tamelijk snel uit te spelen. Alleen als je werkelijk alle munten wilt verzamelen en alle geheime levels wilt spelen zul je wel even bezig zijn, dat is namelijk erg moeilijk. Door de ergerlijke cameraposities zal je niet snel geneigd zijn om het spel nog eens te spelen, zelfs niet om alle filmpjes te unlocken.