Game Review: Project Gotham Racing 2

Gameplay

Spelmode gekozen? Track gekozen? Auto gekozen? Mooi, rijden maar! Rijden doe je in één van vier perspectieven. Standaard hangt de camera achter de auto, maar iets dichter op de auto kan ook. Er zijn bovendien twee first-person perspectieven beschikbaar, bij één zit je op de plaats waar de chauffeur zou zitten en bij de andere hang je een paar centimeter boven het wegdek.

Wat ik een nadeel vind van Project Gotham Racing 2 ten opzichte van een game als Need For Speed: Underground, is dat ik in deze game niet echt het gevoel van snelheid krijg zoals in andere games. Kies je voor de camera vlak boven het wegdek dan is dat gelukkig wel zo, maar dat zou niet nodig moeten zijn. Ik race met dik 200 kilometer per uur over het asfalt, dat zou je toch moeten merken?

Een ander nadeel is dat het schademodel er is, maar dat daar dan ook alles mee is gezegd. Het schademodel is simpel en schade heeft geen enkele invloed op rijprestaties. Nu kun je je afvragen of dat een nadeel is voor een arcade racer, maar mijn mening is dat als je schade laat zien, die ook merkbaar zou moeten zijn in de rijprestaties. Botsen met wat dan ook in de race heeft dan ook weinig invloed, behalve dan dat je iets aan snelheid verliest.

Over de AI van computergestuurde racers valt weinig te vertellen, er is niet veel intelligentie. Ze rijden gewoon hun race, beter of slechter al naar gelang de moeilijkheidsgraad die je kiest (vijf niveaus zijn beschikbaar), en gaan niet voor je opzij. Ze gaan ook niet langzamer voor je, en zullen ook niet sneller gaan als jij voorligt. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen.

Beeld

Project Gotham Racing 2 is een plaatje. Alles, maar dan ook alles, ziet er goed uit. Dat begint bij het strakke intro filmpje (na de verplichte 'don't try this at home') waarin je langzaam uitzoomt op een Ferrari, de mooi vormgegeven menu's met racefragmenten op de achtergrond en natuurlijk de auto's en tracks.

De tracks zijn enorm gedetailleerd en zien er ook door zaken als lichtval erg goed uit. In Florence bijvoorbeeld, zie je fietsen tegen de muur geparkeerd staan die er nog goed uitzien ook! Ook zullen mensen die in de steden geweest zijn ongetwijfeld een deja-vu gevoel krijgen, omdat belangrijke elementen van skylines/landschappen erin zijn opgenomen.

De auto's zien er ook geweldig uit, ze zijn tot in detail op het scherm getoverd. Een leuk detail hier ook is het schademodel, hoewel ik al eerder noemde dat schade niet van invloed is op het rijgedrag. Je uitlaat gaat hangen, het kofferdeksel komt los en de remlichten stoppen met werken als je een paar keer iets te enthousiast door de bocht bent gegleden.

Geluid

Het geluid was in Project Gotham Racing al erg mooi en is in PGR 2 alleen maar beter geworden. In totaal zijn maar liefst 240 nummers opgenomen in de soundtrack, die in elk geografisch gebied anders klinkt. Hier en daar zelfs van bekendere bands! Bovendien zijn er meer dan 30 verschillende DJ's, allemaal uit de verschillende landen waar de tracks in PGR 2 zich bevinden. Niet tevreden over de muziek? Dan trek je het frontje van de Alpine autoradio in beeld en kies je je eigen zender. Net zo makkelijk!

De kwaliteit van het geluid in het algemeen is ook uitstekend. De muziek uiteraard, maar ook de motorgeluiden zijn dik in orde. Niet super-realistisch, maar een dikke voldoende is op zijn plaats.